Abborre konstant hungrig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danish
    • May 2010
    • 11

    Abborre konstant hungrig

    Hej hopp allesammans! Jag skulle behöva lite tips ifrån er angående abborrar, för er som har haft det.

    Jag har en abborre i mitt akvarium som jag infångade förra sommaren. Han äter och växer så fint så. I början var han blyg såklart men det är det har verkligen ändrats..

    När jag i början fick honom att faktiskt äta pellets så blev han tam direkt kändes det som.
    När han simmade upp till ytan med ryggfenan uppfälld så visste jag att han var hungrig och gav honom lite pellets som han direkt vräkte i sig. Allt väl så länge..

    Det jag är lite orolig för nu dock är att jag matar honom för mycket - han verkar ju konstant hungrig så han får ju mer. Numera räcker det att jag vänder på stolen när jag sitter vid mitt skrivbord tre meter ifrån för att få honom att reagera. Får ju skuldkänslor direkt när jag vänder tillbaka blicken till datorn

    Huur som heelst. Jag brukar lägga 5-6 pellets i ett glas vatten så de får mjukna upp lite, i och med att de sväller en hel del. Det rör sig för övrigt om ciklidpellets av storleken 'mini'. Denna procedur brukar jag upprepa morgon och kväll.
    Det rör sig alltså om över 10 pellets per dag. Jag räknade först med att han inte skulle vilja äta mer när han blev mätt men det verkar ju inte finnas någon gräns! Det är som att han har ett svart hål i magen! Han verkar ju inte ta någon skada av det dock.. Men jag tänkte höra mig för bland er som kan det här med fiskar (inhemska eller ej) och foder. Äter abborrar tills de sprängs själva eller blir de faktiskt mätta någon gång?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den äter inte ihjäl sig, men det är en glupsk och snabbväxande rovfisk - den kan trycka i sig mycket foder.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Hur stor har den blivit?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Danish
        • May 2010
        • 11

        #4
        Den börjar närma sig 13 cm om jag lyckades mäta rätt

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Ju varmare du har ju snabbare växer den. Det är som sagt en glupsk rovfisk och de kan äta mycket.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            kör bara.. den är bara barnet.. de kan trycka i sig hur mycket som helst..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Danish
              • May 2010
              • 11

              #7
              Ah, där ser man!
              Tackar för tipsen

              Kommentar

              • Skruttapan
                • January 2011
                • 116

                #8
                Ge han lite mask och maggot med jämna mellanrum, dom älskar det och är dessutom nyttigt, iaf masken.

                Kommentar

                • Zewy
                  • January 2011
                  • 100

                  #9
                  Har du bild? Kanske en videosnutt

                  Kommentar

                  • Danish
                    • May 2010
                    • 11

                    #10
                    Hmm, bra idé med videosnutt! Skall bara införskaffa en digitalkamera eller telefon som faktiskt kan spela in i lagom kvalitét, men när det händer vet jag tyvärr icke.. Kan väl bjuda hem någon kamrat som har den utrustningen iofs

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Åh, en abborrtur till Västerås låter frestande!
                      Fiskar har väl inte samma nivå på mättnad som vi människor t ex då de inte samlar föda?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Danish
                        • May 2010
                        • 11

                        #12
                        Du är så välkommen in för en titt så

                        Hade faktiskt en kompis över idag som hade en kamera med sig, så vi filmade lite. Tyvärr så glömde han föra över den till datorn innan han lade sig så det får bli seeeenare..

                        Kommentar

                        • Danish
                          • May 2010
                          • 11

                          #13
                          Sisådär, efter mycket om och men har jag äntligen fått till ett bra format på videoklippen. Inte nog med att hans kamera egentligen spelade in ljud i 5.1 surround utan jag var även tvungen att redigera bort mig då han 'råkade' filma in mig också!


                          Kommentar

                          • Skruttapan
                            • January 2011
                            • 116

                            #14
                            Ursprungligen postat av Danish
                            Sisådär, efter mycket om och men har jag äntligen fått till ett bra format på videoklippen. Inte nog med att hans kamera egentligen spelade in ljud i 5.1 surround utan jag var även tvungen att redigera bort mig då han 'råkade' filma in mig också!


                            http://www.wikiupload.com/0WS8R582C5QEA48
                            Abborre är lätt en av dom roliga arterna att ha i akvarium, så ettriga och så orädda .

                            Laken är likså ettrig när mat vankas men lite mer skygga, inte så konstigt när dom är nattaktiva.

                            Kommentar

                            • Zewy
                              • January 2011
                              • 100

                              #15
                              Fick en lake i en å uppe i höör :S

                              Kommentar

                              Arbetssätt...