Reagerade över senaste artbeskrivningen brax?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Braxen kanske är mest korrekt men jag vill inte se det som att brax är fel. Dialektalt är det vanligt med brax, I Värmland har jag mest hört panka, braxenpanka och brax men aldrig braxen. Formen brax underlättar ju grammatiken en del också:

    En Brax Braxen
    Två Braxar ?
    Den där Braxen ?
    De där två Braxarna ?




    Jag har haft braxar uppåt 15 cm och aldrig upplevt dom som särskilt nervösa. Kanske kan det vara ett problem om man har enstaka, de får trygghet i stim.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #17
      Det står ju där att namnet på den är Braxen. Men namnet Brax är dialekter som styr.
      Jag som är från småland säger att jag fått en Brax, och jag tog upp några braxar.

      Men det korrekta namnet är Braxen
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Jag kollade runt, och officellt svenskt namn är Braxen.
        Anledningen till att det låter konstigt är säkert att -en är en standardändelse för bestämd artikel (inte vilken stol som helst utan den stolen), och i så fall vore grundformen alltså Brax.

        Vad gäller böjning kan jag på rak arm inte komma på nåt annat substantiv som i obestämd form slutar på -en.
        Följer man vanliga reglerna får man märkligheter som "den här Braxenen" och "vi fångade tio Braxenar".

        Jag (stockholmare) har personligen alltid kallat fisken Brax. Ser inte någon anledning att sluta med det, även om det kanske formellt är fel.


        EDIT: Läste just Wikipediaartikeln. Jag tror herr Wessén kan tänkas ha fel ang. etymologin bakom namnet Braxen. Fisken har liknande namn i hela västeuropa (Brachs, Brass, Brache, Brachsen, Brasem, Breissen, etc etc) vilket gör ett fornsvenskt ursprung osannolikt. I resten av europa anses namnen härstamma ur medeltidhögtyskans Brahsem eller Brasse.
        Dvs Braxen verkar vara ett importerat låne-namn med en för sverige ovanlig ändelse.
        Senast redigerad av Azur; 03 October 2010, 12:13.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bong
          • November 2008
          • 1087

          #19
          De flesta säger nog brax och de flesta förstår vad som menas Har t.ex aldrig hört någon säga: vi hämtar några "spänner" vatten
          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

          Kommentar

          • Ralleballe
            • May 2010
            • 80

            #20
            Även om "Brax" används när fisken nämns vid namn så hade jag föredragit att det korrekta namnet "Braxen" används i artbeskrivningen.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #21
              Ursprungligen postat av bong
              De flesta säger nog brax och de flesta förstår vad som menas Har t.ex aldrig hört någon säga: vi hämtar några "spänner" vatten
              Det har jag Han kommer från karlskrona. Han säger en spann, flera spänner

              Har läst det någonstans på något forum med
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Men ett tillfälle där det heter brax är väl ändå att lägga av en brax......
                Off topic men men.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #23
                  Curry-Lindahl nämner som alternativa namn till braxen: Braxenflira, braxenpanka, blåpanka, svartspoling, flira, flarna, pank, panka, björk, bjärk, bjälk, blecka och braxenbläcka, men märkligt nog inte brax.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #24
                    Vi kallar många saker för vad de inte heter, men i en artbeskrivning kan det väl ändå inte stå annat än det korrekta namnet. Särskilt som det ändå finns ett korrekt namn. Braxen är det som gäller. Måhända att många av oss säger fel, men det är ovidkommande i min mening.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • bong
                      • November 2008
                      • 1087

                      #25
                      Ursprungligen postat av tulle89
                      Det har jag Han kommer från karlskrona. Han säger en spann, flera spänner

                      Har läst det någonstans på något forum med
                      Det var inte illa även om jag bara bor 6mil från karlskrona så är det småland här kan ju vara mer använt i blekinge?
                      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                      Kommentar

                      • Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

                        #26
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                        kunde inte låta bli... Varför har du Carl-Uno Sjöblom i ett akvarie? -Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en Brax

                        Själv har jag alltid sagt Brax...
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #27
                          Jag undrar en sak till. Varför ligger den inte under karpfiskarna istället för "övriga"?
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Ralleballe
                            • May 2010
                            • 80

                            #28
                            Nå, är det någon som tänker korrigera namnet eller? Om inte så får vi ha en förklaring på varför.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #29
                              Sex braxar i en braxask
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              • malfunkshun
                                • September 2008
                                • 394

                                #30
                                Har tidigare påpekat direkta faktafel, namn och liknande på andra artbeskrivnignar men inget har hänt. Fick som svar att det tar lika lång tid att ändra en artbeskrivning som att göra en ny samt lite ursäkter om trötthet och att det inte går att ändra en artbeskrivning bara för att jag tycker det är fel, utan att det måste vara fakta.

                                Ja...detta var det jag fick som svar. Har nu gett upp då inget hänt på flera flera månader.
                                Så ser det ut, så hoppas inte allt för mycket.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...