375L Abborre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    #16
    ok tänkte inte på det, tyvärr blir det till att avliva den då, känns lite synd.
    /Cattis

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #17
      Kan man få lek på aborre i akvarium? Hur känneteknas den i så fall? Yngelförsvar?
      Checking out...

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #18
        Ursprungligen postat av Christerhedberg
        Rena arabiskan kan bli rena svenskan om du kopierar in texten i googletranslate

        haha ja de e ju sant, om jag hade tänkt länge än vad näsan räckte...
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #19
          Ursprungligen postat av Avendesora
          ok tänkte inte på det, tyvärr blir det till att avliva den då, känns lite synd.
          varför avlida den när den kan få bo i mitt kar? Nån gång åker man ju alltid förbi laisbo
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #20
            Ursprungligen postat av Dre
            Kan man få lek på aborre i akvarium? Hur känneteknas den i så fall? Yngelförsvar?

            Om jag nu har förstått det hela rätt så om man vill ha lek på abborre så måste man de dom årstidskänslan, med andra ord kylanläggning på höst och vår och ut i en damm på vintern. Det är som sagt vad jag har fattat den som. Hur lek kännetecknas o om nått yngelförsvar har jag inte hört nått om.
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #21
              Vet inte om detta hjälper. kankse är något du redan läst.


              Abborrhanen blir könsmogen vid 2-4 års ålder (i uppfödningsdammar stundom redan vid 1 år) och honan vid 3-6 år, men denna utveckling kan försenas i näringsfattiga vatten, så att hanen når mognad först vid 6 år och honan vid 7. Leken äger rum vid islossningen i april-juni beroende på landsända. Vattentemperaturen bör vara 7-8°. Härvid samlas abborrarna i utfallande vattendrag eller i grunda vatten med översvämmad gräs-, ris- eller buskvegetation, men även steniga bottnar kan accepteras. Honorna är ofta omgivna av flera hanar, som hon leder till lekplatsen. De senare leker med olika honor. Antalet ägg hos en hona vägande något över 1 kg har beräknats till ca 269.000. Dessa ligger inneslutna i ett geléaktigt hölje, som, när honan simmar omkring, i meterlånga, 3-6 cm breda snören fastnar i vegetationen, där de hänger som en vit slöja eller driver löst i vattnet. Genast efter leken blir honan aggressiv mot hanarna och jagar bort dem från rommassan, som de vill äta upp. Rommen kläcks efter 2-3 veckor, varvid ynglen är 5-6 mm långa.
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #22
                Ursprungligen postat av eriahl
                Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.

                anar att detta va menat till Cattis. Men jag fick mig en liten tanke där. Får man släppa ut dom i naturen igen om dom gått i ett renrasigt inhemskt kar? grus, rötter, sten, växter och allt från sjön
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • malawifisken
                  • August 2008
                  • 969

                  #23
                  Ursprungligen postat av RobFrazie
                  Vet inte om detta hjälper. kankse är något du redan läst.


                  Abborrhanen blir könsmogen vid 2-4 års ålder (i uppfödningsdammar stundom redan vid 1 år) och honan vid 3-6 år, men denna utveckling kan försenas i näringsfattiga vatten, så att hanen når mognad först vid 6 år och honan vid 7. Leken äger rum vid islossningen i april-juni beroende på landsända. Vattentemperaturen bör vara 7-8°. Härvid samlas abborrarna i utfallande vattendrag eller i grunda vatten med översvämmad gräs-, ris- eller buskvegetation, men även steniga bottnar kan accepteras. Honorna är ofta omgivna av flera hanar, som hon leder till lekplatsen. De senare leker med olika honor. Antalet ägg hos en hona vägande något över 1 kg har beräknats till ca 269.000. Dessa ligger inneslutna i ett geléaktigt hölje, som, när honan simmar omkring, i meterlånga, 3-6 cm breda snören fastnar i vegetationen, där de hänger som en vit slöja eller driver löst i vattnet. Genast efter leken blir honan aggressiv mot hanarna och jagar bort dem från rommassan, som de vill äta upp. Rommen kläcks efter 2-3 veckor, varvid ynglen är 5-6 mm långa.

                  Tackar för lite kul info. Kanske inte så mycket jag har nytta av i mitt kar men ändå kul att veta. Tackar
                  Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #24
                    Lägger till lite till som du kanske inte läst!

                    Leken sker vid vattentemperaturer på 7-8 grader, i april (tidigare söderut senare med tilltagande breddgrad).
                    Som lekplats väljs ofta grunda områden med rik vegetation , rötter , risknippen o.d. Leken kan även ske på djupare vatten över stenbotten.
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • malawifisken
                      • August 2008
                      • 969

                      #25
                      hänvisar folk som vill se lite bilder osv till min projekttråd: www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135872&page=12
                      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Japp mitt inlägg#14 var menat åt #13. Leka i akvarium kan dom men bör ju vara svalare period då på runt 12grader iaf. I naturen brukar det bli fart på vårkänslorna runt 7grader. Sen kan det bli kärlek med lite tur.
                        Har man koll på det så är det inga problem att släppa ut igen men där man fångat dom.
                        Kanske inte intressant precis men tänkte dra upp från början s a s och ha i akvarium.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...&daysprune=100 Men artemiakläckningen sket sig.
                        Senast redigerad av eriahl; 06 July 2010, 02:11.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          http://www.jonolavsakvarium.com/orga...vann/meny.html

                          Jonolavs sida hittar du en del på.
                          Vilken helt fantastisk sida! Den går rakt in i min favoritlista!

                          Det är roligt att se att folk intresserar sig för våra inhemska fiskar, men just abborre är lite besvärliga genom att de är stora, snabbväxande, och aggressiva rovfiskar. Detsamma gäller t.ex. öring.
                          Gärs, mört, elritsa och björkna är arter jag hellre skulle rekommendera.
                          Senast redigerad av Azur; 06 July 2010, 11:43.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Avendesora
                            • October 2004
                            • 179

                            #28
                            Du får den gärna, den är så vacker och äter bra. Känns inte roligt om jag skulle behöva ta bort den.
                            /Cattis

                            Kommentar

                            • malawifisken
                              • August 2008
                              • 969

                              #29
                              Ursprungligen postat av Avendesora
                              Du får den gärna, den är så vacker och äter bra. Känns inte roligt om jag skulle behöva ta bort den.
                              hör av dig om du ska mot emmaboda någon dag annas hör jag av mig om jag ska mot lessebo någon dag
                              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                              Kommentar

                              • Avendesora
                                • October 2004
                                • 179

                                #30
                                Blir bra. Tur att du bodde så nära.
                                /Cattis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...