375L Abborre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    375L Abborre

    Har nu strtat upp ett inhemskt kar med abborrar. Dock hittar jag på tok för lite info om att ha abborre i akvarium. Någon här som har erfarenhet av det eller vet någon bra sida? vattentemp ph osv är det samma som vattnet där jag fångade dom. o ja, jag vet att jag inte få släppa ut dom i sjön igen. All annan info är jag tacksam för
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    akvarium, norsk fisk, ferskvann, abbor, laue, hork, harr, mort, ørret, ørekyte, stingsild


    Jonolavs sida hittar du en del på. Annars så skall du försöka få tag på boken Mina tama insjöfiskar av Curt Lindhe. Den är inte helt färsk så du får leta på antikvariat och bibliotek men det är ungefär det som finns på svenska. Tro inte på allt som står där bara, vattenreningstekniken gör du bäst i att glömma och det där om att abborrar i akvarium inte äter fisk hade definitivt inte mina abborrar hört talas om, de åt allt i fiskväg som de orkade svälja.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Oj malawifisken!
      Måste jag få se någon dag
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Åh vad häftigt!!! Kan du inte lägga in lite bilder?
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Trevlig sida men finns saker som inte alltid stämmer oxå.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            http://www.jonolavsakvarium.com/orga...vann/meny.html

            Jonolavs sida hittar du en del på. Annars så skall du försöka få tag på boken Mina tama insjöfiskar av Curt Lindhe. Den är inte helt färsk så du får leta på antikvariat och bibliotek men det är ungefär det som finns på svenska. Tro inte på allt som står där bara, vattenreningstekniken gör du bäst i att glömma och det där om att abborrar i akvarium inte äter fisk hade definitivt inte mina abborrar hört talas om, de åt allt i fiskväg som de orkade svälja.
            ungeför det som finns på svenska?? de där va ju rena arabiskan för mig... fattade ingenting. Får nog försöka få tag på curt lindhes bok istället
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • malawifisken
              • August 2008
              • 969

              #7
              Ursprungligen postat av Torreador
              Åh vad häftigt!!! Kan du inte lägga in lite bilder?

              bilder kommer upp under min projekttråd så jag hänvisar er dit. Här vill jag bara få fatt på lite info
              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Ursprungligen postat av RobFrazie
                Oj malawifisken!
                Måste jag få se någon dag
                ja du har mitt nummer. bara skicka ett mess o komma förbi
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Rena arabiskan kan bli rena svenskan om du kopierar in texten i googletranslate

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Drog in hela texten istället om fler vill läsa:

                    Abborre är en av tre fisk i abborre familj här i Norge. Dessa fiskar tillhör ordningen Perciformes. Det verkar tåla varmvatten bra och själv är lätt att hålla.
                    GLUPANDE

                    Det är inte aggressiva mot andra fiskar, men det är en glupsk rovdjur och äter all fisk som kan komma in i munnen. Och det är inte liten i munnen istället för att säga det så. Det är mycket livlig och alltid frempå att få mat. Det använder synen mycket i jakten. Du kan se det stå still över botten och granska den med ögonen. Abborre verkar ha en god förmåga att urskilja former och färger med visioner. Det är relativt små tilltugg som Iro på botten bara titta. Jag har inte sett någon annan fisk sak. Abborre växer mycket snabbt och har en otrolig aptit. Det är fantastiskt att se hur mycket mat man klarar av att stansa i den lilla magen. Så du måste se om de har små söta plankton-äta fisk i tanken. Förr eller senare abborre tillräckligt stor för att svälja dem och sedan göra det så.
                    Speciellt utseende

                    Kroppsform är kännetecknande för en hög spetsiga ryggfenan, grön färg med olivgrönt randmönster. Detta skiljer den från annan fisk utseende och ger en estetisk bidrag till akvariet.
                    Uppdatera

                    Har haft en abborre i akvariet för ett par år har jag nu beslutat att släppa abborre i framtiden. Anledningen är att abborre är en verklig rovdjur. Det är slutligen tyst tillräckligt när det finns andra fiskar som kan ätas. Men så fort den ser en fisk som är liten nog att rymmas i munnen så klunk det. Detta gör det omöjligt att få nya unga fiskarna i kärlet med en abborre där. Abborre tenderar också att vara den fisk som växer snabbast, eftersom den tar hand om allt ferskfor. När jag kom hem från öster i juni 2004 med ett stim av 30-40 elritsa, Laue, nipigget spigg och stäm, förlorade alla men sju elritsa och en spigg i under 24 timmar! Grrr!
                    För

                    Levande och fryst. Som de flesta stora bitar. Liksom andra rovfiskar kärlek daggmaskar.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Aggressiv mot andra arter än bara sin egen inte ovanligt. Kan även själv bli hunsad av andra i samma storlek. Att släppa i nya mindre fiskar kan vara problem i vilket akvarium som helst och inget speciellt för abborrar.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • RobFrazie

                        • May 2010
                        • 842

                        #12
                        Lite arabiska är det. men tänker man till lite när man läser så kan man någorlunda översätta!
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

                        Kommentar

                        • Avendesora
                          • October 2004
                          • 179

                          #13
                          Har en abborre i mitt 200l kar och den är ganska påstridig, dock har den ingen chans mot paletterna men svärdbärarna får passa sig. Skall dock släppa ut den igen, passar inte direkt in men fick den i "present" av några av barnen på jobbrt.
                          /Cattis

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • RobFrazie

                              • May 2010
                              • 842

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.
                              Ursprungligen postat av malawifisken
                              o ja, jag vet att jag inte få släppa ut dom i sjön igen. All annan info är jag tacksam för
                              Han har ju redan skrivit det!
                              720L Soppa
                              200L Asien
                              Räkvas
                              65L Betta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...