Mina Elritsor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Mina Elritsor.

    Jag var helt enkelt tvungen att få skryta lite om mina fina svenskfångster.
    Sedan ungefär ett år tillbaka har jag haft elritsor i mitt lilla kallvattenskar - men nu när regnbågarna ska få en storlek större... tja.. gissa vem som ska få ta över 250?
    *ler* Så jag började med att utöka mitt stim till en grupp som, efter viss rensning (brukar visa sig parasiter och naturligt bortfall bland de små) beräknas hamna på ett tjugotal.
    Så.
    Inkoppning av de små liven till karantänskaret. (jag blev utskrattad av sportfiskarna när jag gick omkring i vassen med min neongröna fjärilshåv igår kväll.) och de små liven idag.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,6 KB
ID: 2180727Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3708.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,3 KB
ID: 2180728
    Tycker de är väldigt charmiga fiskar - smidiga, sociala och modiga. De små (1,5 - 2 cm) har redan tagit flingfoder.
    De fiskar jag fångade ifjol har blivit såhär välvuxna och fina. Lite drygt 6 cm på den största.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3712.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,3 KB
ID: 2180729Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3692.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,4 KB
ID: 2180730

    Förfrågan: är det någon som odlat de här krabaterna hemma?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Åh! Kallvattenkar är en av mina planer! Dock så måste jag lösa temperaturdelen först.
    Var hittar du eltrisor? Mig veterligen finns de inte inte i de närmaste sjöarna här.

    För att odla behöver du nog dra ner temperaturen till ~10 grader under vintern om jag förstått rätt.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Kallvattenskar kan bli väldigt roligt tror jag! Imorgon ska vi bege oss ut för att fånga ett gäng storspigg... tänkte mig två hanar och tre-fyra romstinna honor.
      Hittils har mina firrar klarat sig fint i rumstemp - det är rätt kallt i det hörnet mot ytterväggen på vintern, men nu när de får ett rejälare kar ska jag höra om inte min händige bror kan hjälpa mig med en kylarlösning. ^^

      Elritsor bokstavligen Kryllar det av i älven som rinner förbi utanför. De bör väl finnas i så gott som alla större strömmar kan jag tycka - ta en sväng förbi närmsta älv.
      Såg att akvarieteknik hade hemma regnbågsvarianten också och blev lite sugen... men.. de hör ju inte hemma i svenskbiotopen! XP
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Inkoppning av storspigg (Gasterosteus aculeatus) idag. Dessvärre fick vi mest tag på hanar, men jag tänkte sålla lite under dagarna innan jag bestämmer mig och går för att finna fler honor.
        Tio stycken.
        Hane i lekdräkt och hona utan rom.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3731.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,1 KB
ID: 2125264Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,8 KB
ID: 2125265
        Vi har lite problem med de dominanta hanarna eftersom det är så trångt i karantänskaret, men... de verkar lugna sig med och mer.
        Tycker att de är lite fulsnygga. ^^

        Blir säkert ett projekt om alltsammans när nya karet kommer.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag misstänker att det inte är så bra att ha flera storspigghannar i samma akvarium när dom är på lekhumör. Storspiggen är ju en art som det gjorts en hel del tidig etotlogiförsök med. Hannen reagerar aggressivt på tämligen simpla röda modeller. Det vore säkert jätteintressant att se bobygge och lek om du fick tag på stinna honor. Kul med elritsor. Men behöver du leka av dom om du kan fånga dom?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Verkar vara så sant som det är sagt. Jag hade hoppats att jag skulle få tid på mig att sålla ut det gäng som såg bäst ut och behålla dem framledes, det är lite besvärligt att upptäcka parasiter och fenskick på dem i hinken, men jag tror att vi får börja dela på fisk redan imorgon. De slåss åtminstone inte så att fenorna yr ännu. (har en känsla av att det är för trångt för någon av dem att bli riktigt självsäker, men det är nog bara en tidsfråga).
            Det är just bobygget jag är ute efter, och även om jag råkar vara lite sent ute är fiskarna uppenbarligen fortfarande igång och leker. Har två honor med rom så långt.
            Får behålla hanen som är stretigast och stiligast, non?

            Lyckades även få med två ungfiskar som säkert kan leka nästa säsong om jag lyckas övertyga dem om att det är vinter under vintern.

            Inget behov av lek på elritsan givetvis - men det vore trevligt att se likafullt!
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Wunder
              • September 2007
              • 315

              #7
              Intressant tråd!
              Storspigg har jag dåliga erfarenheter av i akvarium, men deras bobyggande är intressant. Fångar man dem på våren brukar hanarna vara så hormonstinna att de börjar bygga bo spontant i akvariet...

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Dåliga erferenheter? Berätta gärna! Jag tycker att de är trevliga akvariefiskar.
                Jag valde ut tre av hanarna som nu har konstaterat varsitt revir i karet (250 liter. 125 cm längd. ) och som, efter lite bråk som kostat elritsorna ett och annat nyp i rumpan, lugnat ned sig. En romstinn hona äger flytroten och försvarar sig utan minsta bekymmer mot friarna som plockar och pockar och bygger sina bon.
                (Karet och påbörjat bobygge)
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4046.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,5 KB
ID: 2125833Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4047.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,5 KB
ID: 2125834
                En av de tre har dock förlorat intresset och bleknat något. Lekperioden brukar trots allt avta i månadsskiftet juni/juli.

                Det enda som är negativt med de här fiskarna i mina ögon är alla förbaskade parasiter de släpar på! Har sett två grönaktiga parasitdjur hittils. En på honan, men hon verkar vara kvitt den, och en på en av hanarna, och då var jag ändå mycket noga med att välja djur som såg friska ut.
                Elritsorna verkar klara sig fint, likaså ynglet (aborren eller gösen? ^^ ) som råkade haka på i stimmet vid sista fångsten.

                De allra minsta fångstfiskarna stryker givetvis med som foder, men det hade jag räknat med.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,2 KB
ID: 2125837Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3997.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2125836Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3967.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,6 KB
ID: 2125835[
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #9
                  Elritsor är väldigt vackra små fiskar
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    hur fångar du fisken?

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Avendesora: Absolut. Jag är ganska förtjust.

                      Hult: Sent om hösten - med fällor.

                      Om sommaren - med håv. Jag är grannbygdens skrattfest när jag smyger omkring och svär i vassen med min neongröna fjärilshåv. ; )
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        #12
                        okej ser nog lustigt ut ja

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #13
                          vilken fin spigghane du har

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            Mycket fint kar Och väldigt fin spigghane. Nu fick du ju mig att vilja ha ännu ett kar, ett kallvattenskar! Måste få komma och se dina baljor live någon gång Tex. när Fia lämnar sin forell. När det nu blir. Har du fortfarande sjukdom (munsvamp var det va?) i regnbågskaret?

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #15
                              Auratusen: Han tar åt sig. Mycket stilig. ^^

                              Vimsa: Tack ska du ha. Du får hoppas att någon annan kompis hittar något annat bortglömt kar i framtiden, så att du får ta över och fylla det med något spännande från piteälven. ; )

                              *Skrattar* Ni är varmt välkomna när som helst! Annars har jag har lämnat ett PM till henne om att vi kan möta upp i Piteå någon av dagarna jag är ledig den här veckan. Ingen munsvamp längre. Hennes forell får så gärna flytta in! ^^
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...