Minsta mängd vatten för 6 abborrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    Minsta mängd vatten för 6 abborrar

    Hej, en "vän till en vän" har 6 st abborrar i ett akvarium på 200 liter, vad är minsta kravet för abborrar för jag tycker det låter lite väl snålt.
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    200 l är i minsta lagret, men det går. helst 300-400 l. kan bli mera problem när de blir större. känner en snubbe som har en akvarieaffär han har haft abborrar flera gånger. och de ha blivit tokiga när de bivit större och simmat in i rutan och hållt på, och dött efter ett tag. även i 900 l.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Inte normalt att dom simmar in i rutorna bara sådär. Troligen skrämda av något eller slagsmål i grunden isf. Akvarium på 900L räcker ett bra tag bara man sköter om dom som vanliga fiskar. Beror på om små så räcker 200/400L ett bra tag men risk för gruff ökar allteftersom dom växer. Känns som att det lugnar ner sig lite när dom biffat till sig efter något år om bara utrymme finns.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • akvavirum

        #4
        Nu är jag ingen expert på abborrar, men är de inte ganska svåra? Framförallt med matningen men han kanske tagit dem som väldigt små?

        Jag kände en som för många år sedan hade 4 abborrar i ett 720 liters och jag vill minnas att han sa att det var viktigt med yta, filtrering, syrerikt vatten och såklart tempen.

        Nu kommer de väl aldrig upp i full storlek i akvarium men en 20-30 borde väl inte vara omöjligt?
        6 såna i ett 200 känns inte snällt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det beror förstås på vad man jämför med. Jag tycker inte abborrar är särskilt svåra, men de är stora, aggressiva och snabbväxande rovfiskar, så bra filtrering och gott om utrymme är krav. Jag tror inte jag skulle försöka hålla abborre i mindre än ett 400-liters.
          Att börja med unga fiskar är alltid en bra idé, de anpassar sig snabbare och bättre till akvarium.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Precis. Inte svåra med mat osv. Aggressiviteten ær størsta problemet. Har man riktig otur kan dom reagera på kranvattnet så Aquasafe eller liknande behøvs.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            Arbetssätt...