vilken fisk är bäst som mat till min aborre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    vilken fisk är bäst som mat till min aborre?

    vilken sorts fisk kan jag köpa som jag kan mata mina aborrar med ? neon tetror verkar ju funka dunder men har liksom inte råd =P nån sort som förökar sig snabbare än 1 gång/månad?

    och så undrar jag om ni vet någon fisk som är stor nog för att leva med aborren som man kan köpa i en vanlig zoobutik?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    En 100-literstank med guppys/endlers, kanske?

    Det finns gott om så stora fiskar, men de kanske inte gillar att ha det så kallt som abborrar vill ha det?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ge den hackad räka eller hackad daggmask istället. Lika bra, och betydligt billigare & enklare.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Kanske maggots, som man kan köpa i fiskebutiker?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Levande fisk blir för dyrt i längden, Jag matade mina abborrar med torsk eller laxfile, de var små abborrar så jag klippte små bitar med sax.

          Viktigt!, Glöm inte att om du blandar akvariefisk men svensk fisk i ditt akvarium så får du inte släppa tillbaka dem.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Meta eller håva upp småmört och liknande. Avliva och frys in sen är det bara att tina upp och ge hela eller klippa småbitar. Klippa vanliga räkor i småbitar brukar gå bra som sagt. När dom börjat äta och fått lite hull så mata inte på flera dagar. Köp pellets för rovfisk och testa med efter matuppehållet. Sålänge dom inte magrar av är det bara att fresta med pelletsen. Abborre går bra i vanlig temp men har man med akvariefisk får man inte släppa ut dom igen som sagt utan får avliva dom.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Slatan
              • August 2009
              • 277

              #7
              Varför får man inte släppa i dom igen? Nån smittorisk eller?
              -Varför är bladlöss så små?
              -De stannar i växten!

              54 liter akvarium

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Japp
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Slatan
                  Varför får man inte släppa i dom igen? Nån smittorisk eller?
                  Har abborren gått tillsammans med akvariefisk så kan den ha dragit på sig olika virus mm. och släpps de sen ut i naturen kan de föra smittan vidare och slå ut hela bestånd!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Spongeduck
                    • June 2009
                    • 366

                    #10
                    Lånar tråden lite: Hur kallt vatten vill en abborre ha och vad är minimum storlek på akvariet ?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Vanlig temp funkar fortfarande. Dom blir lite griniga så minimum är svårt men fundera ist på hur stort akvarium kan jag ha. Har haft abborre i ca500L där det bara funkat med en abborre och andra arter. Dom kan göra livet lite surt för andra arter oxå. Kan bli lite lugnare igen med tiden men då behövs större akvarium såklart.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...