Hur många har en sån här i akvariumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    Jag trodde mig veta att vilda näckrosor var fridlysta....
    Har för mej att det bara gäller den röda vildformen.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #17
      Näckrosor vill ha rätt lerig botten och klarar inte sand. Värt att tänka på.

      Kommentar

      • Ancristus <3
        • July 2009
        • 277

        #18
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Har för mej att det bara gäller den röda vildformen.
        Skulle också tro det!
        När vi var uppe vid en sjö vid tivden så stog det en skylt där att man inte fick röra dom röda.
        Har en skylt har nere vid nossan som jag ska springa ner å titta på, på den står det alla fridlysta djur å växter (I västragötaland).
        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #19
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Näckrosor vill ha rätt lerig botten och klarar inte sand. Värt att tänka på.
          Japp värt att tänka på, är som sagt inte helt säker på att det är näckros men titta gärna på bilden och säg vad ni tror, dessa näckrosor är tagna under en brygga där det bara var sand så isåfall hade dom inte klarat sig ändå
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Ancristus <3
            • July 2009
            • 277

            #20
            Så varit nere där och tittat dock såg jag inget om näckrosor frågade även min pappa å han trodde också bara att det var den röda.
            Men men kanske är det bara vi som är ovanligt dumma? För i vanliga fall så käftar man inte emot Tummen ^^
            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Ursprungligen postat av solis
              En lite gynnare skräddare tror jag det är som antagligen följt med en växt utifrån, den verkar stortrivas i karet och är först till maten när jag matar
              Skräddare är det ju men inte fullvuxen (tror jag) så den har inga vingar att använda för att fly med...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Vit näckros är fridlyst i hela landet, gul är inte fridlyst, vilket är logiskt, man ser betydligt oftare gul än vit näckros.
                Det ser ut som om du har fått tag på vit näckros, det är svårt att se bladnerverna, men det ser ut som om de strålar ut mot kanterna och förgrenade, snarare än mer parallella och ogrenade.

                Det är faktiskt bara att googla på fridlysta växter så får man hela listan.....


                Röd näckros är en genetisk variant av vit näckros, och den kommer från sjön Fagertärn i Tiveden.
                Alla röda näckrosor härstammar från Fagertärn.
                Senast redigerad av Mumin; 08 September 2009, 08:57.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #23
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Skräddare är det ju men inte fullvuxen (tror jag) så den har inga vingar att använda för att fly med...
                  Men oj då, då får vi väll hoppas att den får vingar snart så att den kan fly härifrån skrev bara att den verkar stortrivas inte att den gör det glaset är alltid av på ena sidan så det är bara att sticka iväg om den vill.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    #24
                    Ursprungligen postat av malfunkshun
                    Näckrosor vill ha rätt lerig botten och klarar inte sand. Värt att tänka på.
                    Stämmer inte. Näckros klarar sand utmärkt och är en i akvarium ganska kravlös växt.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Flyger den ur akvariet själv måste den lyckas leta sig ut oxå den filuren.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #26
                        Ja det är sant att den måste hitta ut, fönster och dörrar är oftast öppna på dagen så det borde inte vara större problem.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • pontulf
                          • November 2007
                          • 480

                          #27
                          har själv näckrosor i akvariumet! funkar kanon i dom "mörka" karen, ge dom inte för mycket ljus och ta bort dom fula bladen på dom. Dom växer snabbare utan dåliga blad har jag märkt. Det är gula näckrosor man får ta, inte vita eller röda.

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #28
                            Ursprungligen postat av pontulf
                            har själv näckrosor i akvariumet! funkar kanon i dom "mörka" karen, ge dom inte för mycket ljus och ta bort dom fula bladen på dom. Dom växer snabbare utan dåliga blad har jag märkt. Det är gula näckrosor man får ta, inte vita eller röda.
                            Tack för tipset, ska sätta mina mörkare, dom näckrosorna jag tog var under en brygga och skulle ändå rensats bort så dom hade inte fått leva om jag inte hade tagit dom
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...