Gäddor i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Har en känsla av att det är vanligare att fisk av alla möjliga arter får flytthjälp av folk som inte tänker så långt. Tankar om att få till grov fisk av olika arter som råkar hamna i små tjärnar till exempel. Vilket
    påverkar djurlivet som finns där totalt.
    Undrar om rommen skulle sitta kvar på ankfötter ändå. Men fisk dyker upp på oväntade och olämpliga platser hur det än är tyvärr.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Riddaren
      • June 2009
      • 126

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nja - finnas det ingen avrinning till eller från dammen så lär definitivt inte någon gädda ta sig dit. Däremot grodor, paddor och salamandrar och det vore synd att plantera in en gädda som kommer att äta upp dom och som man ändå knappast kommer att se.

      Det vore givetvis det logiska, men såvidar inte underjordiska vattendrag är vanligare i Sverige än vad jag tror så är det faktiskt på något sätt möjligt för gäddor att dyka upp i dammar som saknar koppling till annat vatten. Jag har många både nära och yttre bekanta som antingen äger dammar, själva har grävt dammar eller äger jakttillståndet där dammarna är. I de flesta av dem finns det gädda utan att de har koppling till något annat vattendrag, även de som de själva har grävt och även i dammar där markägare har försökt slippa gädda.
      Det är till och med så illa att på vissa gods så har gäddorna blivit stora nog att ta ankungar och därmed blivit ett problem.

      Man kan givetvis då föreslå att en förklaring är att någon planterat fisken där, men jag känner även till väldigt avlägsna dammar där jag skulle bli mycket förvånad om någon gjort sig bekymret att ta sig hela vägen dit för att plantera en gädda.

      Troligen är det då alltså rommen som har följt med änder eller liknande. Men det är inte ovanligt.
      ______________________________________________
      540 L + 540 L + 47 L
      Entusiastisk amatör

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Finns dom som stretar ut till avskilda platser just därför att inte andra ska känna till "deras" kanonfiskeställen. Sen blir fisken större år för år eftersom den inte tas upp utan släpps i igen. Att släpa en gädda på 15kg är det nog ingen som gör men små gäddor växer fort. Karpar blir feta små grisar med tiden.
        Men båda varianterna kan nog finnas. Rom som fastnar i bukfjädrar skulle väl kunna hänga med.
        Senast redigerad av eriahl; 22 August 2009, 20:17.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        Arbetssätt...