Gäddor i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teden77
    • August 2009
    • 47

    Gäddor i dammen

    Hej alla! jag har undrat över något jätte länge.... går det ha gädda i dammen? Är det laglit? äter den alla andra fiskar?
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Den äter alla andra fiskar.Hur stor är dammen. Gädda är inte olagligt att hålla så länge inte dammen är för liten vad jag vet.

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      så länge inte dammen har kontakt med runtomliggande naturvatten ska det väl inte vara några problem...

      och som grotras skriver att den är tillräckligt stor...

      ja den kommer nog äta alla andra fiskar som får plats i munnen på den
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #4
        Dom äter större fiksar än vad som får plats i munnen.
        har sätt dom ta fiskar som är hälften så stora som dom själva.
        Emil

        Kommentar

        • teden77
          • August 2009
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av Grothras
          Den äter alla andra fiskar.Hur stor är dammen. Gädda är inte olagligt att hålla så länge inte dammen är för liten vad jag vet.

          jag har ingen damm men min morfar har men jag bara undra

          Kommentar

          • Riddaren
            • June 2009
            • 126

            #6
            Gäddor kommer till dammen förr eller senare. Vare sig man vill det eller inte. Sådan är min erfarenhet tagen ifrån många många dammar.
            ______________________________________________
            540 L + 540 L + 47 L
            Entusiastisk amatör

            Kommentar

            • Ancristus <3
              • July 2009
              • 277

              #7
              Håller med.....

              Håller med.....
              I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Riddaren
                Gäddor kommer till dammen förr eller senare. Vare sig man vill det eller inte. Sådan är min erfarenhet tagen ifrån många många dammar.
                Nja - finnas det ingen avrinning till eller från dammen så lär definitivt inte någon gädda ta sig dit. Däremot grodor, paddor och salamandrar och det vore synd att plantera in en gädda som kommer att äta upp dom och som man ändå knappast kommer att se.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #9
                  Kanske är en landsvid tradition att i hemlighet plantera in gäddor i andra människors dammar som vi missat också Kjell

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ett Off Topic inlägg. Kan erkänna nu när det gått över 30 år sedan händelsen. En av våra sommargrannar var en skitförnäm kärring som alltid gnatade på oss barn. Hon hade en trädgårdsdamm med fina guldfiskar i. Vi var några kompisar som spinnfiskade och lyckades dra upp en gädda på ca 1 kg. På natten smög vi oss till kärringens trädgård och "planterade" in gäddan i hennes damm. Resten kan ni gissa er till. Det var förståss klart för henne vilka som var skyldiga men hon hade tunnt med bevisen så det blev inget mer av den affären. Efteråt har jag tänkt att det var dumt gjort och vi orsakade kärringen mycket skada både för hennes skapelse och rent ekonomiskt. Vid tidpunkten för händelsen var jag dock övertygad om att vi handlade rätt och hon hade gjort sig förtjänt av det.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • Ancristus <3
                      • July 2009
                      • 277

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nja - finnas det ingen avrinning till eller från dammen så lär definitivt inte någon gädda ta sig dit. Däremot grodor, paddor och salamandrar och det vore synd att plantera in en gädda som kommer att äta upp dom och som man ändå knappast kommer att se.
                      Det kan komma rom med fåglar och sånt har hänt med abborre för mig iaf....
                      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ancristus <3
                        Det kan komma rom med fåglar och sånt har hänt med abborre för mig iaf....
                        Ja med abborre är det så, men jag tror inte gäddrommen sprids på likande sätt. Har aldrig hört nå´t om det i alla fall.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Måste bara fråga var har rom av abborre spridits så? Ingen möjlighet att det är någon som pyttsat i abborrar?
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Tror mej ha läst om änder och rudor iaf. Annars är det väl väl känt att barn har någon inneboende drift att förflytta fisk hit och dit.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Metalfrenzy
                              • January 2009
                              • 199

                              #15
                              aborr rom blir kladdig och fastnar i det mesta som dras igenom det. Som ankfötter tex.
                              Nu är det bara att njuta!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...