Rudor i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • I/A
    • August 2009
    • 28

    Rudor i akvarium

    Hej!
    Jag tänkte testa att ha vilt Ruda i akvariet(ett 100l).
    Vi har en damm inte så lång ifrån huset som det är massor med rudor i.
    Så jag tänkte fråga om det är någon här som vet nåt om rudor,vad dom trivs i och äter eller om det i huvudtaget funkar med den karp-fisken.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du kan betrakta rudor som tråkigt färgade guldfiskar - de är mycket nära släkt och har samma krav.
    Dvs sköt dem som guldfisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Dom äter väl maskar och insekter eller liknande som finns i naturen Men jag skulle tro att mygglarver, och lite annan fiskmat funkar lika bra. Bara att prova på så ska du se att du snart blir en rud-expert
      Lycka till med ditt akvarium Elias, men jag hoppas att du fixar dig ett lekande par Zebra istället Tråkigt med rudor i längden skulle jag tro.
      Crille Hälsar

      Kommentar

      • I/A
        • August 2009
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av Christerhedberg
        Dom äter väl maskar och insekter eller liknande som finns i naturen Men jag skulle tro att mygglarver, och lite annan fiskmat funkar lika bra. Bara att prova på så ska du se att du snart blir en rud-expert
        Lycka till med ditt akvarium Elias, men jag hoppas att du fixar dig ett lekande par Zebra istället Tråkigt med rudor i längden skulle jag tro.
        Crille Hälsar
        Tack för tipsen,
        Jo det blir nog väldigt drygt i längden men jag skulle ju bara testa .

        Kommentar

        • joppeg
          • August 2009
          • 28

          #5
          Dom äter allt, i början åt dom upp skotten som växte på en lite växt jag plocka i en bäck, men går bra med flingfoder med. Tog på det nästan direkt, men mest när det ligger på botten. Funkar ännu bättre med koi foder, eller guldfiskfoder . Har två om du kollar min tråd i projekt.

          Kommentar

          • I/A
            • August 2009
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av joppeg
            Dom äter allt, i början åt dom upp skotten som växte på en lite växt jag plocka i en bäck, men går bra med flingfoder med. Tog på det nästan direkt, men mest när det ligger på botten. Funkar ännu bättre med koi foder, eller guldfiskfoder . Har två om du kollar min tråd i projekt.
            Jag har bara testat fiskfoder och röda mygglarver.
            Flingorna tyckte de inte om så mycket men mygglarver älskade dom .

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Ursprungligen postat av I/A
              Jag har bara testat fiskfoder och röda mygglarver.
              Flingorna tyckte de inte om så mycket men mygglarver älskade dom .
              Slösa inte bort maten på dom xD Funderat på några andra fiskar än?

              Kommentar

              • joppeg
                • August 2009
                • 28

                #8
                Faktiskt rätt roliga. Dom stoppar in småstenar i munnen som dom spottar ut hela tiden haha

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Ursprungligen postat av joppeg
                  Faktiskt rätt roliga. Dom stoppar in småstenar i munnen som dom spottar ut hela tiden haha
                  Haha, jadu dom är ju rätt dumma av sig

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av joppeg
                    Faktiskt rätt roliga. Dom stoppar in småstenar i munnen som dom spottar ut hela tiden haha
                    Ett vanligt betende som dem delar med dem flesta kallvattenfiskar,matlusten som sitter i dem flesta timmarna på dygnet
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      En ungdoms vän hade tre rudor i ett 50L kar med en hög sprängsten i han matade dem när han kom i håg med bröd och liknande. Bytt inte vatten på flera månader karet var alldeles invaderat av grönalger. Rudorna verkar inte ha jätte krav på sin livs miljö.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...