mört i damm???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    mört i damm???

    hej.
    vi har precis byggt en damm som är 50 cm djup, längden är 130 cm, bredden är 110 cm kan man ha små mörtar i den. och vad skulle man mata dom med. har hört att mörtar äter alger, mossa och insekter.
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Borde fungera bra i ett tag.
    Men de blir stora. Upp mot 1KG om dom trivs riktigt bra

    Dom äter insekter; ja.
    Du borde fånga lite småkryp och slänga i de i dammen.
    Mask är något att rekommendera också !

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Svenska rekordet på mört är 1150 g nånting, så 1 kg är nästan extremt. Dom behöver nog mer utrymme än så för att bli så stora

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kilosmörtar är inte så där väldigt ovanliga, fast som sagt är nog den dammen i minsta laget - en kilosmört är runt halvmetern lång.
        De blir mer och mer vegetarianer ju äldre de blir. Det går att ha mört i damm, men som med alla vildfärgade svenska fiskar så ser man dem sällan.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • sehkn0
          • March 2009
          • 131

          #5
          Jag hade tre st 2 hg mörtar i min damm i sommar. Dammen är 4*5 m och ca 1,5 meter djup.

          Alla dog i samband med första isen i år. Detta trots doppvärmare och cirkulatinspump. De är således väldigt känsliga för syrebrist.
          Guldfiskarna har inga problem att klara sig, de har jag haft i 4 år nu.

          Kommentar

          • Fredrik1
            • February 2009
            • 305

            #6
            Tror inte mörten ska vara något större problem, mörten lever ju i vilken temperatur som helst, men i dammar kan det ju bli botten fryst. Så det är väll rättså bra att ta in dom över vintern. Dom äter även bröd
            Min Zoon

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Jag har hört att mört även kan lära sig å äta flingfoder.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #8
                Ursprungligen postat av pikachu
                Jag har hört att mört även kan lära sig å äta flingfoder.
                Japp, det matar jag dom med i akvarium. Dom äter även algerna i akvariumet

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Låter ju asbra.
                  Äter algerna.
                  Då ligger du på latsidan vad det gäller det eller!
                  Hahahahahahaha.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • pontulf
                    • November 2007
                    • 480

                    #10
                    Lite skrubbande på rutor men dom tar algerna på stenar och rötter

                    Kommentar

                    • Teffek
                      • September 2006
                      • 8

                      #11
                      Jag skulle rekommendera sarv istället för mört. Dom blir lite större men om man ser till hus fisken lever i våra insjöar så är det oftare sarv än mört du hittar på grunt vatten. Dom kan man också se ligga uppe vid ytan och sola på varma soliga dagar.

                      Kommentar

                      • moosefoot
                        • April 2010
                        • 3

                        #12
                        Du bör fördjupa dammen en aning, faktiskt. Nu vet jag inte vart du bor men risken finns att isen når ned för långt under vintern och tar kål på stackarna. Guldfisk och dess vilda kusiner ruda och silverruda klarar sig galant även under totalt istäcke pga. deras smarta överlevnadsknep, men vad gäller mört vet jag inte. Är det tillräckligt djupt så borde de dock klara sig då syrebristen inte blir akut så fort.

                        Vad gäller föda så äter de ju nästan allting, är dammen tillräckligt stor så kan de säkert klara sig utan någon mänsklig inblandning. Olika insekter, alger och fan vet vad kommer ju etablera sig ganska snart och sen tillkommer ju insekter, frön och annat som ramlar i då och då.

                        Nu ser måtten på din damm inte ut att vara något jättestora så då blir jag fundersam på om du verkligen borde ha mört i överhuvudtaget, de växer och blir ganska stora ganska fort. Kanske bättre med ruda eller guldfisk i det fallet, tar du guldfisk så ta någon härdig sort som comets eller shubunkin. Slöjstjärtar och andra prydnadsguldisar är kassa simmare och antagligen svagare rent genetiskt också.

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Sarven är ju också väldigt mycket finare än mört!

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Sarven är snygg och fungerar lika bra som mört utom en detalj, den äter växter så den är inte särskilt kompatibel med snygga planteringar.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Sarven är snygg och fungerar lika bra som mört utom en detalj, den äter växter så den är inte särskilt kompatibel med snygga planteringar.
                              Kan du såklart ha rätt i men hade jag startat upp ett sarvkar så hade jag nog mer satsat på stenar och lite rötter/grenar istället för växter.

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...