frågor om kräftor å dammar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brtizlava
    • November 2009
    • 13

    #16
    kan man ha koi fiskar i en damm på 3000 liter med ett hozelock bioforce 11 000 filter och med en titan 3000 pumphttp se film på dammen här http://www.youtube.com/watch?v=zL93N5XUbm8

    Kommentar

    • koiboy
      • April 2008
      • 54

      #17
      Koike
      Jag skulle inte ha något annat än kräftor i den vattenhåla du pratar om av fler anledningar.
      - Tror för de första att det finns risk för att karp så som vilken annan "dammfisk" som helst skulle se små kräftor (om dom nu förökar sig vilket skulle ju vara ett plus för svenska flodkräftan) som mycket delikata måltider och finns nog även risk för att dom vuxna kräftorna vid skalömsning skulle kunna åka på sig några rediga törnar från karp eller annan fisk då dom är mjuka och mycket känsliga vid ömsningstillfället. Dock om du som du tidigare skriver ger dom mycket möjligheter till gömställen så borde de kunna funka.
      - Det andra jag tänkte på är att om du inte har cirkulation på vattnet som jag vill mig minnas du sa att du inte hade, så är risken försyrebrist mycket hög då karp ofta blir stora och mycket duktiga på att konsumera syre.

      Dock om du får snurr på vattnet och mycket gömställen så ser jag inget hinder för att det inte skulle funka.

      Kommentar

      • koiboy
        • April 2008
        • 54

        #18
        Ursprungligen postat av brtizlava
        kan man ha koi fiskar i en damm på 3000 liter med ett hozelock bioforce 11 000 filter och med en titan 3000 pumphttp se film på dammen här http://www.youtube.com/watch?v=zL93N5XUbm8
        Det funkar med små koi. Men jag skulle inte ha större koi där i pga. att filtret är för litet och dammen ser inte ut att vara så stor heller.

        Vad är det för mått på dammen?

        Kommentar

        • koiboy
          • April 2008
          • 54

          #19
          Ursprungligen postat av sehkn0
          Något som är väldigt viktigt med kräftor är att de måste acklimatiseras i vattnet.

          Om de bara släpps ner i ett nytt vatten kan de kliva upp ur vattnet och gå iväg.
          Det hände för mig och jag bor mitt inne i Göteborg. En dam berättade att hon varit på kräftkalas på avenyn och på vägen hem mötte hon en kräfta mitt på trottoaren utanför mitt hus...

          Så håll dem fångna i tex en bur eller en gammal tvättmaskinstrumma i minst en vecka innan du släpper dem fria.

          I övrigt är det bra med lite större stenar som de kan gömma sig under.
          Hihi, jag har gjort samma tabbe för många år sedan. Satte ner ett tio tal signalkräftor i vår damm hemma och mycket riktigt så dröjde det inte länge fören man började hitta kräftor i gräsmattan och hos grannen. Tyvärr så möte dom flesta de grymma ödet att få sig en kärleksmassage av gräsklipparen då man inte såg dom fören man hörde en kras under klingorna.

          En lite kul notis dock är att när vi sedan på hösten skulle ta upp pumpen ur dammen så satt där en kräfta in kilad i en hålighet av pumpen och döm av min förvåning när jag såg att den hade rom under stjärten. Dock blev det inte något av rommen, tror den var obefruktad då det var den sista kräftan jag hittade i dammen.

          Kommentar

          • brtizlava
            • November 2009
            • 13

            #20
            Ursprungligen postat av koiboy
            Det funkar med små koi. Men jag skulle inte ha större koi där i pga. att filtret är för litet och dammen ser inte ut att vara så stor heller.

            Vad är det för mått på dammen?
            3,5 m lång och 2 m bred

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #21
              Ursprungligen postat av koiboy
              Koike
              Jag skulle inte ha något annat än kräftor i den vattenhåla du pratar om av fler anledningar.
              - Tror för de första att det finns risk för att karp så som vilken annan "dammfisk" som helst skulle se små kräftor (om dom nu förökar sig vilket skulle ju vara ett plus för svenska flodkräftan) som mycket delikata måltider och finns nog även risk för att dom vuxna kräftorna vid skalömsning skulle kunna åka på sig några rediga törnar från karp eller annan fisk då dom är mjuka och mycket känsliga vid ömsningstillfället. Dock om du som du tidigare skriver ger dom mycket möjligheter till gömställen så borde de kunna funka.
              - Det andra jag tänkte på är att om du inte har cirkulation på vattnet som jag vill mig minnas du sa att du inte hade, så är risken försyrebrist mycket hög då karp ofta blir stora och mycket duktiga på att konsumera syre.

              Dock om du får snurr på vattnet och mycket gömställen så ser jag inget hinder för att det inte skulle funka.
              Har börjat på en ny arbetsplats där vi lagerför pumpar å dyl å vi slängde för ett tag sen 220volts
              dränkbara pumpar som är på allt från 100l/min till 360l/min så de går att syresätta hela dammen om man vill om man kör en liten pump 1 gång per timme eller liknande..360liters pumparna testade vi i dammen när vi rengjorde å vi kunde använda den som båtmotor till våran flotte i alla fall hela dammen snurrade friskt om man vinklade den rätt

              Planerna fortsätter nu i vår, lite mer som ska rensas innan fisk trillar i

              Kommentar

              • fesoj
                • November 2007
                • 250

                #22
                Om du ska hålla flera kräftor i samma damm så är det väldigt viktigt med gömställen eftersom kräftor gillar att äta andra kräftor som håller på att byta skal (har hört att de alla byter skal samtidigt i naturen, men vet inte om det stämmer.Hur som hälst gör det då inte det i akvarium.)
                112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                Kommentar

                Arbetssätt...