frågor om kräftor å dammar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    frågor om kräftor å dammar

    tjosvejs!

    ni som har kräftor i dammar å vattenhål hur stora utrymmen har ni ?
    djup?
    Max vattentemp?
    lämpligt bottenmaterial?
    vad bör man tänka på?
    Max antal invånare per kvadrat?
    foder ? gräs/pellets ?

    vi funderar på att gräva polarens bevattningsgrop lite större än den är. den är just nu typ 5 meter i diameter å djupet är väl runt 1 meter som max
    den har torkat ur nångång men nu ska den bli djupare..200meter längre bort finns en stor sjö så den lär inte torka ut om den grävs djupare då de är nästan jämnhöjd på vattendragen.. hur blir de med syretillgången?vattnet är helt stillastående men de är grundvatten som kmr i botten å de är sandbotten, räcker de?
    kmr fylla botten med typ makadamm eller dyl så de blir håligheter att gömma sig i

    mer å tänka på ?

    tacksam för svar
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    #2
    Tänk på att gräva den såpass djup att den inte bottenfryser. Vet dock inte vad man måste ner på för djup isåfall ?

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Ursprungligen postat av Simonols
      Tänk på att gräva den såpass djup att den inte bottenfryser. Vet dock inte vad man måste ner på för djup isåfall ?
      nä de är ju de... som de är just nu så ligger den redan 2 meter ner ungefär...fast vattendjupet är 1meter max men de borde inte frysa på lika hårt när den redan är försänkt...får kolla runt lite på de..

      Kommentar

      • sehkn0
        • March 2009
        • 131

        #4
        Något som är väldigt viktigt med kräftor är att de måste acklimatiseras i vattnet.

        Om de bara släpps ner i ett nytt vatten kan de kliva upp ur vattnet och gå iväg.
        Det hände för mig och jag bor mitt inne i Göteborg. En dam berättade att hon varit på kräftkalas på avenyn och på vägen hem mötte hon en kräfta mitt på trottoaren utanför mitt hus...

        Så håll dem fångna i tex en bur eller en gammal tvättmaskinstrumma i minst en vecka innan du släpper dem fria.

        I övrigt är det bra med lite större stenar som de kan gömma sig under.
        Senast redigerad av sehkn0; 20 July 2009, 15:56. Anledning: felstavning...

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av sehkn0
          Något som är väldigt viktigt med kräftor är att de måste acklimatiseras i vattnet.

          Om de bara släpps ner i ett nytt vatten kan de kliva upp ur vattnet och gå iväg.
          Det hände för mig och jag bor mitt inne i Göteborg. En dam berättade att hon varit på kräftkalas på avenyn och på vägen hem mötte hon en kräfta mitt på trotoaren utanför mitt hus...

          Så håll dem fångna i tex en bur eller en gammal tvättmaskinstrumma i minst en vecka innan du släpper dem fria.

          I övrigt är det bra med lite större stenar som de kan gömma sig under.
          okej ja de var bra å veta
          har 1 kubiksplastunnor dom kan få gå i med samma vatten nån vecka först

          Nått mer å tillägga ?

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Jag har för mig att jag sett ett program på TV om kräftodling på Gotland.

            De fyllde botten med gamla tegelrör som använts för dränering.
            Det gör att det kunde bo fler kräftor på en mindre yta.
            Det är nog antalet gömställen som begränsar hur många kräftor du kan ha.

            Jag har dock inte följt upp detta och jag vet inte hur det har gått för dem.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Bara ett litet påpekande - det krävs tillstånd för att hålla kräftor i en damm utomhus
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Bara ett litet påpekande - det krävs tillstånd för att hålla kräftor i en damm utomhus

                Okej de var mer än jag visste, vet du vad de är som gör att man måste ha tillstånd?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av KoiKe
                  Okej de var mer än jag visste, vet du vad de är som gör att man måste ha tillstånd?
                  Det är väl risken att de kan rymma samt sprida smitta antar jag.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • sehkn0
                    • March 2009
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av KoiKe
                    Okej de var mer än jag visste, vet du vad de är som gör att man måste ha tillstånd?
                    Jag tror det beror på vilken typ av kräfta du tänker använda.

                    Om du bestämmer dig för att plantera in svensk flodkräfta tror jag inte du möter något motstånd. Svenska kräftor är dock dyra och relativt svåra att få tag på.

                    Om du däremot vill plantera in signalkräfta så kan detta skapa problem då denna kräfta sprider kräftpest (tror man). Skulle det finnas svensk flodkräfta i något vattendrag nära dig så vill de skydda denna stam och då får du nej.

                    Vi har några sjöar i småland där det funnits svensk flodkräfta men nu för tiden finns det bara signalkräftor. Signalkräftor sprider sig fort om de kommer till vatten där de trivs och konkurrerar ut den svenska kräftan.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av sehkn0
                      Jag tror det beror på vilken typ av kräfta du tänker använda.

                      Om du bestämmer dig för att plantera in svensk flodkräfta tror jag inte du möter något motstånd. Svenska kräftor är dock dyra och relativt svåra att få tag på.

                      Om du däremot vill plantera in signalkräfta så kan detta skapa problem då denna kräfta sprider kräftpest (tror man). Skulle det finnas svensk flodkräfta i något vattendrag nära dig så vill de skydda denna stam och då får du nej.

                      Vi har några sjöar i småland där det funnits svensk flodkräfta men nu för tiden finns det bara signalkräftor. Signalkräftor sprider sig fort om de kommer till vatten där de trivs och konkurrerar ut den svenska kräftan.
                      Nja lagen gäller nog även för svensk flodkräfta skulle jag tro, men som du skriver så är det signalkräftan som är hotet.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 November 2009, 10:52.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Kan väl säg att de är svenska flodkräftor å dom finns i flertalet vattendrag runt krokarna, huvudsjön som ligger 3-400 meter längre bort är dock flodkräftorna döda sedan 10 år tillbaka säkert..
                        dom vattendragen som flodkräftorna är kvar i är de inte så många som vet om å dom är så små att ingen skulle få för sig å paddla kanot eller nått dyligt som kan sprida smitta med sig..

                        Kommentar

                        • sehkn0
                          • March 2009
                          • 131

                          #13
                          Det bästa är nog att du ringer och pratar med länsstyrelsen, det är de som har hand om denna typ av ärenden. Det skall du för övrigt även göra om du skapar en damm eller en liten sjö.

                          Jag kan, som sagt, inte förstå att de har något emot att du sätter ut svenska flodkräfter som du tar från en sjö ett stenkast bort.

                          De kan ju faktiskt promenera dit själva om de vill.

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14
                            Ursprungligen postat av sehkn0
                            Det bästa är nog att du ringer och pratar med länsstyrelsen, det är de som har hand om denna typ av ärenden. Det skall du för övrigt även göra om du skapar en damm eller en liten sjö.

                            Jag kan, som sagt, inte förstå att de har något emot att du sätter ut svenska flodkräfter som du tar från en sjö ett stenkast bort.

                            De kan ju faktiskt promenera dit själva om de vill.
                            Nä å i själva verket så är de ju faktiskt redan en damm/vattenhåla som bara ska bli lite längre...de har varit kräftor i den förr å dom vet ju inte om dom saknas eller ej

                            men säkras är väl å prata med dom...kan nog vara dryga böter..

                            Kommentar

                            • KoiKe
                              • March 2008
                              • 331

                              #15
                              vi har börjat rensa i gropen å planer på att gräva ut fortsätter :P

                              den är cirka 6meter i diameter å 2 meter som djupast

                              å de kanske finns kräftor i den nu, såg lite livstecken av något häromdagen

                              kan man köra tex nån typ av karp å kräftor i denna dammen ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...