kuhliiål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carr77
    • May 2009
    • 75

    kuhliiål

    Jag ska köpa en kuhliiål (Grönling) och jag bara undrar:
    För att hindra den populära "Rymmningen" om natten, ska man sätta nät för filter-rören så dom inte kommer in där å rymmer upp???
    Hört täckglas men dom nya akvariumen är jö så täta så de behövs väll inte? Nån annan som har Grönling? Eller kuhlii som det kallas?

    Och såg att den va lite köttätare, men sen stod det den va fredlig.
    Käkar den 5 cm fiskar??? Eller är det bara små min pytte teror? Och små yngel kanske?

    Tackar för alla krya å glaa svar! Hade´gött!
    240 L:
    3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
    7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
    3 Khuliiålar10 Guppies
  • carr77
    • May 2009
    • 75

    #2
    OJ! Blev den flyttad hit eller flyttad ifrån? Å i så fall...VART? Kan ej hitta =(
    240 L:
    3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
    7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
    3 Khuliiålar10 Guppies

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      *Har du akvarium med heltäckande lysramp så behöver du inte täckglas men har du öppet akvarium krävs täckglas.
      *Du behöver inte sätta nät för nåt filter eller så.
      *Med köttätande menas att de äter fryst foder (tex. artemia mm) men vi använder även tetra tabimin som är sjunktabletter för köttätande bottenfisk.
      *De kommer inte röra några yngel eller tetror men KAN röva åt sig rom/ägg ifall de hittar nåt som övergetts eller vaktas dåligt. Dock inget vi märkt något av.

      Jag kan rekommendera ett ganska långt akvarium ifall du vill ha Kuhlii. De älskar att simma fram och tillbaka på kvällarna längs rutan och som det står i artbeskrivningen 60L tycker jag är alldeles för litet för vuxna Kuhlii.
      Du bör skaffa några stycken ifall du har tänkt att se dem. Skaffar du en kommer den känna sig otrygg och gömma sig men skaffar du några stycken så känner de sig tryggare.
      Hoppas jag inte missat nåt nu
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • carr77
        • May 2009
        • 75

        #4
        Tack!

        TACK! Man kan omäjligt kunnat svara på frågorna bättre
        Oki! SKa skaffa typ 3 då
        Jö fler destå bättre!
        240 L:
        3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
        7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
        3 Khuliiålar10 Guppies

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          3 är för lite. Minst 5 tycker jag. De gillar att trängas med varandra i trånga utrymmen. Mycket social och nyfiken fisk som blir mindre skygg ju fler de är.

          Kommentar

          • carr77
            • May 2009
            • 75

            #6
            -

            När ja läste de du skrev så sökte ja lite å såg en bild på dom när dom trängdes...Ååååå så sööööta dom va
            Dom va mega sööööta! Dom lixom virade ihop sej till en stor tjock klump!
            Åh, ja MÅSTE ha 5 st nu! JA! När ja kommit hem från min semester då kommer 5 små trängisar finnas i mitt akvarium!!!
            Ååå va ja gillar smilisarna!
            I <3 Trängisar!

            Tack för alla svar! Nu tror ja ja vet allt...typ!
            SÅ tack, tack, tack, tick, tack!
            240 L:
            3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
            7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
            3 Khuliiålar10 Guppies

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Inte för att vara besserwisser, men just grönling är en helt annan fisk och heter Barbatula barbatula på latin. Kuhli heter Pangio kuhlii.
              Men just grönlignar används som samlingsnamn för fiskar som hör till familjen Balitoridae. Cobitidae, som Pangio kuhlii hör till, kallas nissöefiskar. Och för att göra det ännu mer förvirrande så heter nissöga Cobitis taenia på latin.
              Både grönling och nissöga finns i sverige.

              Kortfattat:

              Cobitidae - Nissögefiskar
              Balitoridae - Grönlingsfiskar

              Kommentar

              • carr77 2
                • June 2009
                • 7

                #8
                ---

                UJ! De va mycke! Nu får ja läsa lite sagta så fattar ja!
                älskar fakta! Då ska ja kalla khulii för tränngisar å knuffisar istället för grönlingar

                p.s. Nä jag kom hem efter aatt vara på landet så va ja avstängd snyfft!
                Ja har alltid vart snäll å gla...VARFÖR??? Har nån hackelyhackat mig å skrivit taskia saker? Man kan väll inte bli avstängd för man skriver slarvigt? Det stog ba:
                "Du har blivit avstängd pga följande skäl:
                Inget har angavits"
                ??? Varrå??? Om ja ha blivi hacked så skriv så kan ja byta lösis!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Skicka ett PM till admin och fråga vad som hänt. Låter ju lite märkligt
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Skälet till att kuhlii-ålar även (och ursprungligen) kallas ormgrönlingar är att för ca 30 år sedan fördes alla grönlingar och nissögefiskar till en enda familj: grönlingar. Sedan dess har den splittrats och bytt namn ett antal gånger villket gör att de svenska namnen inte är riktigt entydiga och att det ofta kan vara lite osäkert att veta vilken grupp som avses - oavsett om det är det svenska eller det vetenskapliga namnet som används. Dessutom är det inte osannolikt att det kommer stuvas om en hel del bland huvudgrupperna av karpartade fiskar även i framtiden. Däremot tror jag inte någon tvekar om vilken fisk du menar när du säger kuhliiål (även om det troligen är flera liknande fiskar som säljs under det namnet).
                    Senast redigerad av Erik Åhlander; 20 June 2009, 21:48. Anledning: stavning

                    Kommentar

                    • Cola
                      • June 2009
                      • 56

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      *Har du akvarium med heltäckande lysramp så behöver du inte täckglas men har du öppet akvarium krävs täckglas.
                      *Du behöver inte sätta nät för nåt filter eller så.
                      *Med köttätande menas att de äter fryst foder (tex. artemia mm) men vi använder även tetra tabimin som är sjunktabletter för köttätande bottenfisk.
                      *De kommer inte röra några yngel eller tetror men KAN röva åt sig rom/ägg ifall de hittar nåt som övergetts eller vaktas dåligt. Dock inget vi märkt något av.

                      Jag kan rekommendera ett ganska långt akvarium ifall du vill ha Kuhlii. De älskar att simma fram och tillbaka på kvällarna längs rutan och som det står i artbeskrivningen 60L tycker jag är alldeles för litet för vuxna Kuhlii.
                      Du bör skaffa några stycken ifall du har tänkt att se dem. Skaffar du en kommer den känna sig otrygg och gömma sig men skaffar du några stycken så känner de sig tryggare.
                      Hoppas jag inte missat nåt nu
                      funkar det med två st kuhliålar? det har jag..

                      [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                      Kommentar

                      • Aleks
                        • February 2009
                        • 145

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cola
                        funkar det med två st kuhliålar? det har jag..
                        Tänk dig hur 2st tetror beter sig för sig själva lägg till 4st så märker man skillnaden typ.
                        60L Projekt Växt
                        102L Sällskap + Växt.
                        240L Ombyggnad till ciklid

                        Kommentar

                        • malfunkshun
                          • September 2008
                          • 394

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aleks
                          Tänk dig hur 2st tetror beter sig för sig själva lägg till 4st så märker man skillnaden typ.
                          What he said. Minst 5-6 bör man ha.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cola
                            funkar det med två st kuhliålar? det har jag..
                            Kuhlii ålar funkar 1, men dom trivs bättre om dom är i grupper och känner sig tryggare.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Aleks
                              Tänk dig hur 2st tetror beter sig för sig själva lägg till 4st så märker man skillnaden typ.
                              jag har haft många kuhlii ålar i ett kar och dom beter sig inte som tetror. ibland klumpar dom ihop sig i ett hörn och biland simmar dom för sig själva.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...