Praktbotia i sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanna87
    • February 2008
    • 7

    Praktbotia i sällskapsakvarium

    Hej!

    Jag har ett 330 liters akvarium.
    Ca 115cm långt.
    -12 purpurhuvudsbarber
    -3 vuxna + 3 ungfiskar av "vanlig" ancistrus

    Har en kompis som vill ge bort två unga praktbotior. Har läst att de är fredliga tillsammans med "fiskar av samma storlek". De hon har är bara 4cm än så länge, men jag vet att de kan bli 3dm. Skulle det kunna vara något problem att ha dom med barberna? Dom är ju rätt små fiskar...
    Hur många bör botiorna vara för att trivas? De flesta säger minst 7, så jag får väl köpa några kompisar också till dessa två i så fall...

    MVH Sanna
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Tror det går bra, har fem botior i 11-12cm klassen ihop med okänt antal purpurhuvudsbarber. Där går även kilfläcksrasboror...

    Akvariumet är på 310liter, och har aldrig förstått att de skulle vara dumma mot varandra, har tom fått barb yngel däri som vuxit upp till stora individer... MEN alla har inte samma erfarenhet av att botior är fredliga...

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      stora STORA praktbotior kan äta småfisk(riktigt stora) och dom kan också vara fenbitare, mina praktbotior 5-15cm får ''hysteri'' vid matning och jagar allt- mat som småfiskar (tigerbarb,kilfläcksrasbora,fembarb) och hugger ibland till vid någon fena. men ingen fisk har dött.

      minst 5st bör du ha. helst fler, det är sociala fiskar som trivs i stora grupper. är dom i för små antal så kan dom bli agressiva och gömmer sig mer.

      Kommentar

      Arbetssätt...