HjÄlp.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    HjÄlp.....

    Har ett akvarium på ca. 200 liter som har stått nästan tomt i över en månad nu. Det har varit kvar ca. 30-40 liter med tanke på uppstart senare, har också satt växter där som Cikliderna har rivit upp.

    Nu tänkte jag starta upp akvariumet med sällskapsfiskar, och upptäcker att akvariumet kryllar av yngel

    de ser ut som Zebrafiskar/Zebradanio, och det har gått ett större stim med dessa fiskar i det akvariumet. Vad jag inte begriper är hur de har överlevt och vuxit på sej Akvariumet har till och med varit nersläckt hela tiden. Vissa är mycket små, men det finns några som har vuxit såpass att det ser ut att vara sebrafisk, både i kroppen och färgen, de har en rand längs hela kroppen, men på vissa ser den ut att vara blågrönskimrande. Det har även gått dvärgciklider i det akvariumet, men de har inte lekt vad jag har sett. Alla, inklusive sebrafiskarna, blev flyttade till det stora akvariumet när det var klart.

    Vad ska jag göra nu? Ska jag flytta dom till ett mindre akvarium som jag använder som yngelakvarium? Eftersom jag tänkte starta upp det här akvariumet nu, och då måste jag rota runt i gruset, sätta dit inredningen (Rötter ,sten och plantera om växterna)Vad ska de ha att äta??? De var inte intereserad av smulad GvGmix, som jag försökte ge dom när jag hade upptäckt dom.

    Hjälp mej, vad ska jag göra????
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • _Bagarn_
    • February 2004
    • 33

    #2
    Grattis =)

    Flytta du över dom till ett mindre akvarium. Men var försiktig när du byter akvarium, ta det varsamt då vattnet i det gamla akvariumet antagligen är av mkt sämre kvalite än i det lilla. Så koppa in dom långsamt. Annars så kan dom dö av chocken då vattenvärdena är så olika.

    gå till djuraffären så hjälper dom dig nog yngelföda.

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av _Bagarn_
      Grattis =)

      Flytta du över dom till ett mindre akvarium. Men var försiktig när du byter akvarium, ta det varsamt då vattnet i det gamla akvariumet antagligen är av mkt sämre kvalite än i det lilla. Så koppa in dom långsamt. Annars så kan dom dö av chocken då vattenvärdena är så olika.

      gå till djuraffären så hjälper dom dig nog yngelföda.
      Jag gjorde som så att jag tog enbart vatten från akvariet där de gick och fyllde upp yngelburken med det vattnet. Ska göra vattenbyte koppvis ett tag framöver som succsesivt vänjer dem över på renare, bättre vattenJag matar mkt. försiktigt med fryst discusfoder som jag löser upp i vatten, innan jag ger dem skedvis (de är inte van vid mat)Igår fick de en halv tesked, idag fick de en hel...de åt upp det ocksåIngen har dött under natten, vad jag har sett iaf.Men däremot var det kvar ett 20 tal i stora tanken,upptäckte jag, där kommer de nog att stryka med, för den blev helt uppfylld med rent vatten igår.Det var bara kvar av det gamla vattnet så det presis täckte gruset, så de har nog legat ibland stenarna (engelsk sjösten samt att jag har stenkross där också, iblandat i gruset.)Ännu lever de flesta iaf, så vi får se vad som händer.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...