Triband orange sumo-botia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    • April 2009
    • 34

    Triband orange sumo-botia?

    Någon som hört talats om denna fisk förut: triband orange sumo (botia)? Jag köpte två idag men försäljaren sa att det var en "nyhet" och att den kunde vara lite aggressiv. Jag har ingen bild på den men lyckades hitta en liknande fisk som heter Schistura balteata. Jag såg lite bilder på denna art men den skiljer sig från de två jag har. Mina är inte lika färggranna.

    Jag har ett 150 liters kar med en regnbågshaj, tre pakistanbotior och en stor röd juvelciklidshane (honan dog igår).

    All information om denna fisk skulle uppskattas.
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    www.loaches.com har lite info om Schistura arterna.

    Tri band sumo som finns i sverige verkar vara samma variant över hela sverige, iallfall hos grossisterna. arten är relativt ny, kom 2006 till akvarie-världen.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      det är nog en Schistura balteata du har, dina kanske inte har färgat ut ordentligt. plus så finns det en stor variation i arten hur dom ser ut. vill ha stort ''ström'' akvarium och trivs bäst ensam. och är revirhävdande.

      är ingen Botia men dock en Grönling.

      Kommentar

      • MickeK
        • April 2009
        • 34

        #4
        Tack båda för infon. Vi får se hur det går...min uppfattning hittills är att de är väldigt skygga.

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          De trvis väldigt bra i grupp =)
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Jag handlade nyligen sådana på Akvarielagret, bild och länk på den underart jag gissar att det var finns här i min blogg. Kanske samma du har?

            Verkar som det finns lite olika uppgifter kring denna, förmodligen rör det sig om olika arter. Mina är framme och visar sig ofta, speciellt vid matning, gillar annars att gräva ned sig i botten. De verkar inte alls vara aggressiva av sig.

            Jag har mina tillsammans med andra fiskar som är mindre än de du har. Kanske är det därför dina verkar skyggare?
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • MickeK
              • April 2009
              • 34

              #7
              Ja, jag såg bilden du länkade till i din blogg olivin. Som sagt är mina betydligt blekare. De har inte samma oranga förgning på bakre halvan av kroppen men det kan vara för att de inte färgat ut ordentligt. I övrigt ser det exakt ut som mina fiskar.

              Anledningen till att de är skygga är nog sällskapet. Regnbågshajen är ganska aggresiv mot dem. Vi får se hur det går nu i veckan. Funkar det inte får jag lämna tillbaka dem.

              Kommentar

              Arbetssätt...