Köpa guldfisk till dammen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Köpa guldfisk till dammen.

    Har i helgen fått igång vattenfallet i vår damm och samtidigt köpt nytt filter och ny pump. Nu är man ju väldigt sugen på att skaffa några små fiskar också. Men hittar bara guldfisk i vanliga zooaffärer.

    Kan jag köpa därifrån och sakta koppa in dem med kallare vatten för att få dem att vänja sig vid utetemperaturen eller ska jag helt enkelt vänta?

    Temperaturen i dammen i morse (klockan 8) var 9 grader och nu mitt på dagen runt 15.

    Har ni några tips på hur jag bäst kan göra?

    Kan tillägga att dammen är på ca 2200 liter.
    Återfallsakvarist.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    OM det inte smäller till och blir kallare så är det inga problem att släppa i dom nu.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Guldfiskar är ena tåliga rackare(de kan till ock med klara vintrar om dammen är tillräckligt djup).
      Själv satte jag ut mina redan vid 5gradigt vatten(koppa in dem i två dagar innan eftersom de gick i 18gradigt, så jag sänkte temperaturen från 18-9grader i omgångar.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Idag flyttade 4 sötnosar in i dammen. Sänkte temperaturen sakta på dem och hade sen en 2,5 timmars inkoppning. Får se hur de klarar natten. *Håller tummarna*
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av ampe
          Idag flyttade 4 sötnosar in i dammen. Sänkte temperaturen sakta på dem och hade sen en 2,5 timmars inkoppning. Får se hur de klarar natten. *Håller tummarna*
          Det var väl nästan dem fick en värme chock som vädret är i dessa dagarna,det är nog ingen större fara ska du se dem klarar natten galant mina Koi åkte i för några veckor sedan när damm tempen låg på några plus sen på natten så blev det några minus det var ingen fara för dem.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Samma här steene
            Mina koi åkte från innedammen till utedammen.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            Arbetssätt...