Elak regnbågshaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeK
    • April 2009
    • 34

    Elak regnbågshaj

    Okej...

    ...så jag köpte mina första fiskar till mitt nystartade akvarium för ungefär fem dagar sedan. I akvariet befann sig redan en guldfisk som jag räddade från en tillbringare av vatten som stod på jobbet. Guldfisken är en "riktig" guldfisk. D.v.s. en ganska långsmal fisk utan långa böljande fenor, ungefär 4-5 cm lång.

    Fiskarna jag köpte var fem tigerbarber och en regnbågshaj. Allt startade bra. Regnbågshajen jagade tigerbarberna vid matning och ibland utöver matningen men då lite lätt på skoj. Jag anade när jag köpte barberna att de skulle kunna vara på guldfisken och naffsa i fenorna men de har varit lugna. Regnbågshajen däremot...

    Regnbågshajen har nu trakasserat guldfisken i över ett dygn, nästan konstant. Hajen jagar guldfisken och biter efter honom både mot fenor och kropp, guldfisken försöker bara komma undan.

    Kan det här bara vara en tillfällighet? Kan det vara att regnbågshajen bara markerar sitt revir nu i början och att det dör av? Det måste väl ändå höra till ovanligheterna att regnbågshajar är så här aggresiva mot en art som guldfisk? Jag funderar på att lämna bort guldfisken.

    Jag har funderat på att köpa svärdbärare om några veckor. Kan detta upprepa sig då fast mot svärdbärarna?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Regnbågshajar kan var ganska griniga.
    Är det guldfisk eller slöjstjärt du har. Är det slöjstjärt så rör den sig ganska klumpigt och påminner lite om en "skadad" fisk så dom blir lätt trakasserade av andra fiskar.
    Dessutom är tigerbarberna kända fenbitare och ger sig gärna på långfenade slöjstjärtar.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • MickeK
      • April 2009
      • 34

      #3
      Nej det är en vanlig guldfisk, ganska kvick och smidig.

      En sån här är det: http://www.edupics.com/goldfish-t8402.jpg

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av MickeK
        Nej det är en vanlig guldfisk, ganska kvick och smidig.

        En sån här är det: http://www.edupics.com/goldfish-t8402.jpg
        Ja, den borde klara sig bättre än en slöjstjärt om akvariet är tillräckligt stort, men dom trivs bättre i lite kallare vatten.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • MickeK
          • April 2009
          • 34

          #5
          Jo det var det jag tänkte men som sagt: i över ett dygn har guldfisken trakasserats och blivit biten av regnbågshajen...kan det vara en tillfällighet? Kan det vara så att regnbågshajen börjat markera sitt revir?

          Karet är på 116 l och vattentemperaturen är 26-27 grader.

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Det är svårt att säga om den kommer att sluta trakassera guldfisken eller inte.
            Läs lite om dina fiskar i artbeskrivningarna, där står det var dom behöver för utrymme, vattenvärde osv.


            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • MickeK
              • April 2009
              • 34

              #7
              Tack Maria för tipsen. Jag har redan läst artbeskrivningarna och startade tråden för att höra om någon haft liknande problem men som har löst sig eller om det är bäst att flytta guldfisken.

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                #8
                Tycker att det är konstigt att den ger sig på din guldfisk, den kan dock hända att den ser lite lika ut i kroppsformen som din regnbågshaj och då kan den vara elak.
                Jag har själv 2 regnbågar i ett 375L och de jagar bara varandra och de siamesiska algätarna eftersom dom påminner en del i kroppsformen om regnbågarna. Dom jagar inte livet ur varandra dock utan smågruffar mest lite. Jag har även en del andra fiskar i akvariet, men dessa bryr dom sig inte om alls..... om det fortsätter så tycker jag att du antingen flyttar regnbågen eller guldfisken, annars finns det nog tyvärr risk för att den blir ihjäljagad tillslut. det kan kanske vara så att ditt akvarium inte räcker till för att ha regnbågen i, det verkar som om den vill ha ganska stort revir, så är det i alla fall här hemma.
                Om du ska köpa annan fisk sen så kolla så att dom inte liknar regnbågen i kroppsform, dom verkar hugga på alla såna.
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • MickeK
                  • April 2009
                  • 34

                  #9
                  Det här är helt sjukt! I 24 timmar har han terroriserat guldfisken men idag ligger han bara under sin rot och tar det lugnt. När han är ute och simmar så låter han guldfisken vara...snacka om fiskar med personlighet!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...