Tigerbarb som slåss

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Tigerbarb som slåss

    hej hej

    har ett litet problem tror jag, är det vanligt att Tigerbarber slår ihjäl varandra? jag vet att dom har rangordning och kan småbråka.

    jag har en ''Alpha'' Tigerbarb som är aggressiv både mot gruppen och mot nya, men jag skaffade nya förra veckan. och denna alpha Tigerbarben har bråkat mycket med dessa och igår kväll bråkade dom väldigt mycket på ett agressivt sätt och i morse så ligger där två döda Tigerbarber.

    menas detta att jag nu inte kan tillföra nytt till gruppen? eller bör jag ta bort den agressiva och tillsätta den senare efter jag köpt nya ? eller ska jag avliva den ?
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    De kan mycket väl vara väldigt elaka mot varandra, t.o.m. jaga ihjäl den svagaste i gruppen. Kanske inte "slå ihjäl". Det blir svårt med så små fenor... (kunde inte låta bli)

    Ju fler de är i ett tigerbarbstim desto bättre. Tycker man att det är tråkigt med enbart en sort kan man t.ex. skaffa 5 tigerbarber, 5 purpurhuvudsbarber och 5 albinobarber, eftersom dessa gillar varandra och stimmar fint ihop. Även guldbarber fungerar bra ihop med tigerbarber. Så mitt råd är att inte ge upp - vet inte hur många du har, men det är en rolig fisk så det är väl värt att prova skaffa fler.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Ursprungligen postat av Lenita
      De kan mycket väl vara väldigt elaka mot varandra, t.o.m. jaga ihjäl den svagaste i gruppen. Kanske inte "slå ihjäl". Det blir svårt med så små fenor... (kunde inte låta bli)

      Ju fler de är i ett tigerbarbstim desto bättre. Tycker man att det är tråkigt med enbart en sort kan man t.ex. skaffa 5 tigerbarber, 5 purpurhuvudsbarber och 5 albinobarber, eftersom dessa gillar varandra och stimmar fint ihop. Även guldbarber fungerar bra ihop med tigerbarber. Så mitt råd är att inte ge upp - vet inte hur många du har, men det är en rolig fisk så det är väl värt att prova skaffa fler.
      haha det var faktiskt roligt, såg att jag hade skrivit slår ihjäl.

      jag har 10nu (hade 15innan). nr 10 har blivit rejält biten i fenorna också av samma fiska som är aggressiv. den som blivit biten simmar för sig själv. så kanske även den börjar gå mot sitt slut.

      har också 5st Fembandsbarber men dom små bråkar dom med men inte så det blir skador.

      tycker du jag ska tillföra fler i gruppen ?

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Ja det var faktiskt roligt... såg små gangsterbarber framför mig med miniatyrslagträ... hehe...

        Men, nej, du verkar ju ha tillräckligt många redan. Tigerbarber är lite oberäkneliga, man vet aldrig om de ska fungera i en grupp eller inte. Och om du tar bort den dominanta kommer någon annan bli dominant. Du kan försöka, men jag tror inte det fungerar. Kanske bättre om du köper en annan sort och testar om det hjälper?
        Själv har jag tigerbarb, purpurhuvudsbarb, albinobarb och guldbarb - skulle tro att det är ca 25 st. Tigerbarberna låter de andra sorterna vara för det mesta och ger sig bara på de egna.

        Lycka till!
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          hej hej
          har ett litet problem tror jag, är det vanligt att Tigerbarber slår ihjäl varandra?
          Ja. Varandra, andra fiskar... alla som är rädda, sjuka eller på nåt sätt visar svaghet angrips.
          menas detta att jag nu inte kan tillföra nytt till gruppen? eller bör jag ta bort den agressiva och tillsätta den senare efter jag köpt nya ?
          Det är ingen idé att ta bort ringledaren, det här är naturligt beteende för tigerbarber. Skall du köpa in fler tigerbarber bör du köpa ett rejält antal så inte hela stimmet kan koncentrera sig på en eller ett fåtal måltavlor.

          Eller också gör man sig av med tigerbarberna och skaffar nån annan barb som inte har samma fenbitande mobbar-mentalitet som tigerbarber. Fembandsbarb, t.ex.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Lenita
            Ja det var faktiskt roligt... såg små gangsterbarber framför mig med miniatyrslagträ... hehe...

            Men, nej, du verkar ju ha tillräckligt många redan. Tigerbarber är lite oberäkneliga, man vet aldrig om de ska fungera i en grupp eller inte. Och om du tar bort den dominanta kommer någon annan bli dominant. Du kan försöka, men jag tror inte det fungerar. Kanske bättre om du köper en annan sort och testar om det hjälper?
            Själv har jag tigerbarb, purpurhuvudsbarb, albinobarb och guldbarb - skulle tro att det är ca 25 st. Tigerbarberna låter de andra sorterna vara för det mesta och ger sig bara på de egna.

            Lycka till!
            iför sig det tänkte jag inte på, att tar jag bort den ena kommer en ny.

            även om dom andra är fina (grön/moss och albino) så vill jag ha utan odlingsvariant. kanske ska köpa till fler fembandsbarber och se.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ja. Varandra, andra fiskar... alla som är rädda, sjuka eller på nåt sätt visar svaghet angrips.

              Det är ingen idé att ta bort ringledaren, det här är naturligt beteende för tigerbarber. Skall du köpa in fler tigerbarber bör du köpa ett rejält antal så inte hela stimmet kan koncentrera sig på en eller ett fåtal måltavlor.

              Eller också gör man sig av med tigerbarberna och skaffar nån annan barb som inte har samma fenbitande mobbar-mentalitet som tigerbarber. Fembandsbarb, t.ex.
              har ju bara Grönlingar och sen dessa barber plus Kilfläcksrasbora. så så viss behöver jag inte tänka så mycket på att sällskapet ska bli rätt.

              om jag ev skulle köpa fler, vilket antal såfall?

              har ju redan Fembandsbarb men sedan jag bytte botten så har dom färgat ut väldigt dåligt så jag köpte tigerbarb istället. och sedan blev jag förtjust i Tigerbarben. kanske ska köpa fler av Fembands och ev fler av Tigerbarb. jag vet ju att Tigerbarben är fenbitare och så ment rodde dock inte att dom bet ihjäl varandra eller var så himla agressiva.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tigerbarben ligger på fem-i-topp på min personliga shit-list. Det är den fisk som gjorde att jag i tjugo års tid undvek allt vad barber heter, för jag trodde alla var som Tigerbarb.
                Förutom att de angriper fiskar de betraktar som sårbara har de dessutom en tråkig vana att äta ögon av andra fiskar (bara en tidsfråga innan du börjar hitta enögda rasboror), de biter på fenor, och de bara i största allmänhet bråkar (antagligen därför dina fembandsbarber färgar dåligt).

                Vad gäller hur många du behöver är svaret "så många att de som redan finns i akvariet inte kan hålla reda på vilken fisk det är de mobbar". Jag har för mig att man brukar rekommendera stim-storlekar på minimum 10-20 fiskar för Tigerbarb, gärna fler. Jag har själv aldrig sett det, men det sägs att när stimmet är tillräckligt stort ägnar de så mycket tid åt att bråka inbördes att övrig fisk får vara ifred.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Tigerbarben ligger på fem-i-topp på min personliga shit-list. Det är den fisk som gjorde att jag i tjugo års tid undvek allt vad barber heter, för jag trodde alla var som Tigerbarb.
                  Förutom att de angriper fiskar de betraktar som sårbara har de dessutom en tråkig vana att äta ögon av andra fiskar (bara en tidsfråga innan du börjar hitta enögda rasboror), de biter på fenor, och de bara i största allmänhet bråkar (antagligen därför dina fembandsbarber färgar dåligt).

                  Vad gäller hur många du behöver är svaret "så många att de som redan finns i akvariet inte kan hålla reda på vilken fisk det är de mobbar". Jag har för mig att man brukar rekommendera stim-storlekar på minimum 10-20 fiskar för Tigerbarb, gärna fler. Jag har själv aldrig sett det, men det sägs att när stimmet är tillräckligt stort ägnar de så mycket tid åt att bråka inbördes att övrig fisk får vara ifred.
                  oj det lät ju inte alls bra! dock så blev mina fembandsbarber bleka långt innan jag skaffade tigerbarben. men dom kanske inte vill färga ut bättre nu heller bara för dom. tror det var att jag bytte från svart till ljus botten att dom fick sämre färger.

                  har 10st nu och haft 15st innan. får se hur jag gör, kanske skaffar 5-10st om jag har plats för det.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Jag skulle nog inte skaffa färre än 25-30, dels för att större stim är alltid mer effektfulla, och för att schansen nog ökar då att slippa problem.

                    För övrigt kan jag nämna att jag i en affär för några år se´n såg en ensam purpurhuvudsbarb jaga runt en ca 15 cm lång Hypsophrys nicaraguense (Nicaraguaciklid).
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...