Pakistanbotia och dess rykte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Pakistanbotia och dess rykte

    Jag skulle vilja sätta en del av många allmänna uppfattningar kring Pakistanbotian i gungning med min lilla erfarenhet.

    När jag kammade igenom fakta kring just P-botian på nätet innan jag skaffade mina första för längesedan, var den genomgående bedömningen ungefär: "Bottenlevande, ganska skygg fisk som äter det mesta och kommer fram främst om natten. Man bör undvika mindre fiskar som då kan bli föda...etc.."

    Jag har haft P-botia i två omgångar nu, och hos mig har de varit både väldigt dagaktiva, simmat omkring helt ointresserade av ex. Mollyyngel, busat vid vattenytan, simmat ut o in i vattenstrålen från pumpen osv.
    De lever mest i bottenskiktet, men jagar omkring i alla nivåer under dagen.

    Det enda jag kan se stämma åtminstone på mina besättningar är att de äter i princip allt.

    Dessutom kan jag inflika att Black Molly är megaförtjusta i räkor.....fast det kanske var allmän kännedom iof.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    har man en av dom så kan dom bli aggressiva eller skygga och då gömma sig under dagen. men dom ska ju hållas i grupper. mina har jag sett har bitit i fenor på andra fiskar.

    annars är min grupp aktiv under dagen och är inte skygga.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Kan tillägga att jag aldrig sett dem äta någon snäcka....någonsin, trots att jag har en hel del i akvariet.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        när dom blir äldre så blir dom slöare med att äta snäckor, plus så beror det på vilken snäcka dom äter inte alla. mina provar att ''äta'' sandsnäckorna men det går ju inte då dom har lock.

        Kommentar

        Arbetssätt...