Vit vårta på lilla Manson! D:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanni
    • March 2009
    • 22

    Vit vårta på lilla Manson! D:

    Jag fick Manson(ett lejonhuvud) som inflyttningspresent av min svägerska igår. När han kom ut i akvariet så märkte jag att han hade ett litet blekt område på höger sida av huvudet, idag när jag kollade mina fiskar så såg jag att det vita området hade utvecklats till en vit "plupp", inte så stor så att jag kan kallad det en böld, men heller inte så liten så att jag tror att det är vitaprick sjukan. Det är som en liten utputande vårta...
    Han simmar runt och är pigg och glad annars, verkar matglad och naffsar på fingrarna.
    Jag vill inte lämna tillbaka honom eftersom både min svägerska och jag blev väldigt fästa vid den busiga lilla krabaten..
    Kan det vara så att "vårtan" inte är farlig eftersom han inte verkar bry sig om den...?
    Jag har honom i ett 100 liters akvarium med ett aquael fan-3 plus filter, tillsammans med 4 andra guldfisk-kompisar som jag startade upp i söndags när jag flyttade hit. Manson är ungefär 7 centimeter lång med slöjorna inräknade. Hans kompisar är mellan 5 till 3 centimeter. (Jag vet att akvariet inte är tillräckligt, men eftersom de är så små så tycker jag att de kan klara sig till sommaren då jag planerar att flytta ut dem till en 1000-liters damm. Jag har inte matat fiskarna än,eftersom det nystartade akvariet ska få 3 dagar på sig att bygga upp en bakteriekultur, men jag planerar att mata dem lite varannan dag ungefär.
    Jag har även 5 små äppelsnäckor och två zebrasnäckor som verkar trivas bra och är pigga.
    Som sand så har jag AquaClay, som jag och svägerskan försökte skölja så gott vi kunde, endå så var det brunt "damm" på filtret och alla stenar dagen efter när grummlet i vattnet hade lagt sig.. Vilket jag har tvättat bort nu,men det oroar mig endå lite att fiskarna ska ha behövt "andas in" det där.. >.>
  • Hanni
    • March 2009
    • 22

    #2
    Nu har vårtan försvunnit och det är ett vitt område igen! Vad ska detta betyda..? O.o
    Jag glömde att lägga till att jag har haft i lite salt igår och idag för att motverka vad det nu kan vara..

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det kan ha varit en liten skada som har självläkt?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        men en böld eller vårta? ja. det är rätt vanligt att guldfiskar får cancer,
        Malawi

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ta ett foto, men man kan väl gissa det är en bakterieinfektion. Columnaris eller aeromonas, kanske.
          Columnaris visar sig på olika ställen på olika fiskar, men ofta på ryggsidan vid ryggfenan eller huvudet. Här är Columnaris på en tetra: http://mikes-machine.mine.nu/disease...n_DSC_1821.jpg
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • sweet
            • August 2008
            • 60

            #6
            Eftersom att du har hält i salt så kanske det är påväg att gå bort helt enkelt
            Goldie

            Kommentar

            • Hanni
              • March 2009
              • 22

              #7
              Okeej.. nu har pluppen kommit tillbaka tillsammans med en massa kompisar, alla sitter på "bölden/mössan" som han har på huvudet. Det är även lite rodnader här och var på den, men resten av kroppen ser normal ut. Han är dessutom hängig och ligger på botten mycket av tiden

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Du har inte kommenterat Azurs inlägg, det är ofta "lönsamt" att fundera lite extra på det han säger.

                När man misstänker att en fisk inte är frisk tycker jag att man ska börja med ett extra delvattenbyte och kolla att filtret fungerar som det ska.

                När det gäller guldfiskar och vita prickar på huvudet kan man dock först kolla att det inte är lekvårtor, lekvårtor är ingen sjukdom, utan de uppstår på hanar som upplever att det är dags att leka, tyvärr stämmer det dåligt med att den är slö, men det beror ju lite på om du tittar på akvariet efter att den jagar runt hela dagen.

                För exempel på lekvårtor kolla:
                http://www.bristol-aquarists.org.uk/...reeding-fs.htm och klicka på länken "sexing"
                Senast redigerad av Erik...; 23 April 2009, 13:56.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Börjar hålla på Azur här - det är en bakterieinfektion. Isolera firren och kör en behandling med något antibakteriellt medel, som t ex AquaFuran.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Jens A, så du tycker att man ska medicinera utan att kolla först eller?

                    Azur har ofta rätt, och kan mycket väl vara inne på rätt spår nu också, men att den är slö kan ju också ha att göra med att den har varit igång och jagat sina "kompisar" i försök att para sig hela dagen, om det mest är på eftermiddagen/kvällen den studeras.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Jens A, så du tycker att man ska medicinera utan att kolla först eller?

                      Azur har ofta rätt, och kan mycket väl vara inne på rätt spår nu också, men att den är slö kan ju också ha att göra med att den har varit igång och jagat sina "kompisar" i försök att para sig hela dagen, om det mest är på eftermiddagen/kvällen den studeras.
                      Hmm...han har ju kollat - det är fyra veckor sedan tråden startade, och problemen kvarstår trots (förmodade) vattenbyten och salttillsats?

                      För att helt säkerställa att det är en bakteriell infektion behövs provtagning, bakterieodling plus mikroskopstudier... Så undersökningen skulle bli betydligt dyrare än behandlingen. Så i sådana här fall, där det är tveksamt är det därför lika bra att köra en behandling, tycker jag iallafall.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Men som sagt det finns nog många fall där guldfiskars lekvårtor behandlats och ibland kanske med dödlig utgång.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Hanni
                          • March 2009
                          • 22

                          #13
                          Jag vet hur lekvårtor ser ut, och de brukar ofta uppstå på fiskens "kinder" bland annat, men det här är som jag har sagt bara på "bölden/mössan" som han alltså har ovanpå huvudet, och har dessutom ingen likhet med lekvårtor. När lekvårtor snarare ser ut som små pormaskar typ, och det här är som små klumpar som kommer ut och hänger kvar ett tag för att sedan försvinna och komma tillbaka och så vidare, det ser ut som vitt var.
                          Och om han skulle jaga runt och vilja para sig med mina andra fiskar så skulle jag ha nämnt det, men eftersom jag säger att han är slö mäst hela tiden så menar jag alltså att han ligger på botten hela dagen förutom ibland när jag kommer nära akvariet, då han simmar fram för att han hoppas på mat.

                          Jag tror själv att det är någon sorts bakterieinfektion, och jag har tänkt behandla för detta. Faktum är att vissa av mina andra fiskar har börjat visa konstiga symptom också. Men hur jag ska behandla detta och så vidare vet jag inte och jag skulle gärna vilja ha lite tips. Det verkar gå utför i akvariet och det känns som om jag inte har all tid i världen på mig eftersom en av fiskarna redan har dött.
                          Allt om komplikationerna står i den här tråden, jag skulle vara mycket tacksam för lite hjälp!

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Där var det lite mer detaljer.

                            Jag ville utesluta lekvårtor, eftersom precis som erikthur också nämner är det en klassiker att medicinera ihjäl guldfiskar på grund av lekvårtor, särskilt på våren/sommaren. Själv har jag sällan tid att sitta hemma framför akvariet när solen lyser in på det, så jag vet märker oftast att de har lekt på att jag hittar rom och yngel i akvariet, och de kan vara rätt "slitna" på kvällarna när det varit "lekväder" ett tag.

                            Som du/ni redan kommit fram till är grundproblemet högst sannolikt vattenkvalitetsrelaterat. Förutom tätare vattenbyten bör du bara rengöra filtret i begagnat akvarievatten, och det ska inte bli helt rent heller, "grumset" i välfungerande filter är nyttiga nedbrytningsbakterier. Slamsugning av botten om den är skitig kan också hjälpa.

                            Huruvida det är nödvändigt med medicin beror väl lite på hur långt det har gått, om dom fortfarande bara är lite slöa men fortfarande äter och så räcker det troligtvis med bättre vattenkvalitet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...