Boraras brigittae = Boraras merah?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Boraras brigittae = Boraras merah?

    När jag var hos Janne på Södermalm i onsdags berättade han att Boraras brigittae och B. merah i själva verket är samma fisk: hannar resp. honor och att det är förklaringen på att B. brigittae är så svårodlad. Kan detta stämma? I vart fall köpte jag några merah för säkerhets skull.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fick den frågan av en på forumet här för nån vecka sen, och vidarebefordrade den till några som är experter på rasboror. De kunde inte utan vidare utesluta att det är så, och skulle kolla upp saken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Ja, jag har också hört det men det är ju garanterat Gabbi och Janne som pratat om det så jag fått höra. Det verkar inte omöjligt.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Rätt så märkligt i så fall för de ser verkligen mycket olika ut.

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av legob
          Rätt så märkligt i så fall för de ser verkligen mycket olika ut.
          Det är väl bara fläcken på sidan som skiljer? Mina endlers guppyhanar och -honor är betydligt mer olika!

          Men borde inte detta vara väldigt lätt att antingen bekräfta eller vederlägga, med DNA borde man ju kunna se om det är samma art? Och visserligen är de små, men man borde kunna se om de är hanar eller honor vid dissektion?

          Men det vore ju bra om det stämmer, för jag har båda sorterna! + några som ser ut som nåt mittemellan... Undrar vad de är då?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Fick den frågan av en på forumet här för nån vecka sen, och vidarebefordrade den till några som är experter på rasboror. De kunde inte utan vidare utesluta att det är så, och skulle kolla upp saken.
            Fick du något svar angående detta?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har fått svar att han kollar saken, men inte nåt om resultatet.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av legob
                När jag var hos Janne på Södermalm i onsdags berättade han att Boraras brigittae och B. merah i själva verket är samma fisk: hannar resp. honor och att det är förklaringen på att B. brigittae är så svårodlad. Kan detta stämma? I vart fall köpte jag några merah för säkerhets skull.
                Nja om det nu vore sant så borde väl inte Boraras brigittae vara svårodlad, utan OMÖJLIG att odla
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Såvitt jag vet är B. brigittae aldrig odlad.

                  EDIT: Och jag har fortfarande inte hört av honom.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Satt just och skrev en artbeskrivning på Boraras merah och hittade i all fall info om att den var odlad.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Satt just och skrev en artbeskrivning på Boraras merah och hittade i all fall info om att den var odlad.
                      Det kan ju vara så att man inte märker att det smyger sig in en "annan art" eftersom de är rätt så lika varandra. Om B. brigittae verkligen är hannarna räcker det ju med en enda i ett stim.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av legob
                        Det kan ju vara så att man inte märker att det smyger sig in en "annan art" eftersom de är rätt så lika varandra. Om B. brigittae verkligen är hannarna räcker det ju med en enda i ett stim.
                        Jo men brigittae och merah är ju rätt olika så det borde man ju kunna se - sedan kan man ju också tycka att ynglen då borde vara olika och inte alla ha merah-teckningen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ingen erfarenhet själv men visst ser merah ut som en blek blek kopia av brigittae i alla fall av bilderna på fishbase att döma. Som en killihona och killihane liksom.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Ingen erfarenhet själv men visst ser merah ut som en blek blek kopia av brigittae i alla fall av bilderna på fishbase att döma. Som en killihona och killihane liksom.
                            I så fall tycker jag nog snarare att merah mer påminner om maculatus än om brigittae. Kolla gärna på Sonjas foton i zoopets stora fotoarkiv
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Kanske det - men där har man ju koll på honor och hannar eller?
                              Noterade fö att Sonja hade de flesta fotona av maculatus på fishbase - good work!
                              Och dessutom tror jag knappast att Janne W fantiserat ihop något.
                              Han har sannolikt något seriöst tips att utgå ifrån.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...