Allergiska mot mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wildbyheart
    • March 2009
    • 9

    Allergiska mot mygglarver?

    Hejsan

    Jag har förlorat 5 stycken av mina fiskar nu efter varandra. Dom blir snea, lägger sig på sidan/botten, några har haft uppsväld buk och fått utstående fjäll.
    Har kollat vattnet nere på djuraffären och de har alltid varit bra. Akvariet är inte skitigt eller missskött.

    Nu var de någon som sa att dom kan va allergiska mot fodret?
    Jag har gett mina fiskar röda mygglarver emellanåt men dom får flingfoder och pellets.

    Är de så att dom inte tål mygglarverna?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Vad är det för fiskar?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Röda mygg är ofta odlade i smutsigt vatten och risken är stor att de tar med sig bakterier och annat. Jag tror det är det som har hänt. Så se upp med röda mygglarver - svarta eller vita är bättre.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Wildbyheart
        • March 2009
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Nilsrolf
        Vad är det för fiskar?
        De är slöjstjärtar av varierande färg och storlek. Framför allt är de dock dom stora som dött...

        Kommentar

        • Wildbyheart
          • March 2009
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Röda mygg är ofta odlade i smutsigt vatten och risken är stor att de tar med sig bakterier och annat. Jag tror det är det som har hänt. Så se upp med röda mygglarver - svarta eller vita är bättre.
          Okej, men du menar att vita och svarta inte är uppfödda i samma smutsiga vatten? Eller är dom "svagare" som foder?

          Kommentar

          • alvea
            • March 2009
            • 26

            #6
            Hej,
            Svullen buk och utstående fjäll låter som det kan vara bukvattensot (dropsy). Finns en del trådar om det här om du söker, där kan du se om symptomen verkar stämma.

            /a
            ____________________________________

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Wildbyheart
              Okej, men du menar att vita och svarta inte är uppfödda i samma smutsiga vatten? Eller är dom "svagare" som foder?
              De är lika bra som foder, och lever inte i samma smutsiga vatten.

              Anledningen till att röda mygglarver är just röda är att de har hemoglobin, vilket behövs i syrefattiga (och smutsiga) miljöer.

              Kör på guldfiskpellets istället.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Wildbyheart
                • March 2009
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                De är lika bra som foder, och lever inte i samma smutsiga vatten.

                Anledningen till att röda mygglarver är just röda är att de har hemoglobin, vilket behövs i syrefattiga (och smutsiga) miljöer.

                Kör på guldfiskpellets istället.
                Ahh okej,
                yes, nu e de pellets dom får. Lika bra!

                Kommentar

                Arbetssätt...