Någon som kan gissa denna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #16
    Jättefin! Kan ni berätta lite om den.

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #17
      Jag kan inte så mycket om den men ska ta reda på. Jag har en ganska bra könsfördelning tror jag. Såg iaf ett par honor i gruppen jag köpte. Kallt säger du Oaken?
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • maggan55
        • September 2008
        • 219

        #18
        Vet du hur stora de blir?

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #19
          Ursprungligen postat av maggan55
          Vet du hur stora de blir?
          De blir 3,5 cm enligt Fishbase och kommer från regionerna runt centrala Kongo. Det finns en massa länkar.

          A document of page hasn't been found at aqua-fish.net


          Enteromius hulstaerti, Butterfly barb, , Minnows or carps, aquarium


          Google is your friend! =)
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • maggan55
            • September 2008
            • 219

            #20
            Tack! Ska kolla länkarna.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Gjorde ett snabbsök, och de flesta cyprinider verkar ha genetiskt betingad könsbestämning, som hos människa, men det finns arter vars kön bestäms av temperatur. Hög temperatur ger hos en japansk cyprinid kullar med 95% hanar.

              Det finns ingen information om just B. hulstaerti, men blir eventuella yngel nästan bara hanar kan det vara läge att testa att sänka (eller möjligen höja) temperaturen 5 grader eller så.

              Man kan också tänka sig att könet bestäms av pH, men jag hittar inga exempel på det hos cyprinider.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #22
                Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                Jag kan inte så mycket om den men ska ta reda på. Jag har en ganska bra könsfördelning tror jag. Såg iaf ett par honor i gruppen jag köpte. Kallt säger du Oaken?
                Mjo, de ska trivas bäst i temperaturer runt 20 grader. Alltså ungefär som många västafrikanska killies med. De vildfångade exemplaren ska ha bra könsfördelning men hos odlade brukar det vara extremt få honor.

                Se den här tråden för mer info och bilder:

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Varför anses de skall ha så svalt vatten?

                  Jag hittar inga uppgifter om temperatur där man just fångat hulstaerti, men från samma område har Riksmuseet insamlade Hemichromis, Nanochromis, Tilapia, och anger en vattentemperatur 30.2 grader.
                  Området är låglandsregnskog (300 m.ö.h.) alldeles intill ekvatorn.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Varför anses de skall ha så svalt vatten?

                    Jag hittar inga uppgifter om temperatur där man just fångat hulstaerti, men från samma område har Riksmuseet insamlade Hemichromis, Nanochromis, Tilapia, och anger en vattentemperatur 30.2 grader.
                    Området är låglandsregnskog (300 m.ö.h.) alldeles intill ekvatorn.
                    Bra fråga. Ingen aning vad det grundas på faktiskt.

                    Det här angav Aquarium Glaser när den importerades 2006:

                    Barbus hülstaerti (Photo Frank Schäfer, Text Klaus Diehl)

                    "Last night we received a small jewel from the Congo basin. For the first time a somewhat larger number, of the more than 30 years for the hobby lost Butterfly Barb Barbus hulstaerti could be imported. The lively fish, reaches 4cm in length and fascinates by its wonderful colors. In their area of origin they live in flat, shady and relative cool jungle waters. The discovery site data indicate with water values of pH around 6; and a total hardness under 5 DGH no excessive problems for their maintenance. The more delicate males can be differentiated from the larger, chubbier females at the more narrow anterior side spot. Due to the complicated political situation in the Congo the availability of wild caughts is not secured, therefore ambitious breeders should take care of this swimming gem to secure their existence in our aquaria."

                    Men står ingen exakt temperatur.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #25
                      Men för att spinna vidare på det hela med temperaturen så skulle jag anta att de kommer från höglandsregnskogar i Gabon, där även en del killies som gillar lägre temperaturer hittas (Diapteron och en del Aphyosemion).

                      Kommentar

                      • maggan55
                        • September 2008
                        • 219

                        #26
                        Hur går det fiskarna. Jag skulle gärna vilja ha. Brukar dem finnas i zooaffärer?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...