hej någon som vet fall pakistanbotia kan yngla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztoffee_
    • September 2006
    • 10

    hej någon som vet fall pakistanbotia kan yngla

    hej någon som vet fall pakistanbotia kan yngla i akvarium? och är de någon som har stora pakistan? bifoga gärna bilder
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Botior ska vara väldigt svårodlade och enligt artbeskrivningen så är det guldvalör på odlingen.

    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      den är aldrig odlad i akvarium. och är nog väldigt svårt till att få yngel på den också.

      du kan läsa mer om dom här också


      min största ville inte komma fram från grottan så har ingen bild på min. men det finns ju bilder på sidan jagv isade.

      Kommentar

      • ztoffee_
        • September 2006
        • 10

        #4
        okej okej tackar för svaren hade jag hafr en bättre kamera skulle jag tagit bilder mina är rätt mycke framma faktist

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Vissa har fått yngel i akvarium, men ingen har sett hur parningsleken ser ut, utan en vacker dag har det bara simmat yngel där.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Vissa har fått yngel i akvarium, men ingen har sett hur parningsleken ser ut, utan en vacker dag har det bara simmat yngel där.
            Vet du eller gissar du? enligt all expertis så är den aldrig odlad i fångenskap. Den enda botian som man med säkerhet vet är odlad är dvärgbotian.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, däremot är fler än Dvärgbotian odlade. dock är det mest spontana och oftast litet dokumenterat. ''folk'' säger att dom fått yngel men sedan inte blitt så mycket mer.

              Kommentar

              • Diwa
                • December 2006
                • 300

                #8
                hmm jag har googlat som en galning men närmaste "bevis" för odling på botia är nån som känner nån vars fasters mosters brors frus sons kompis har ......

                och så en svensk som iaf fick rom på en botia (den botian finns på naturhistoriska museet eller ved det heter (bra minne men kort)
                men den botian dog om jag minns rätt av sig själv och går ju inte säga att hon skulle ha släppt rommen och det blivit nåt av den

                sen finns det odlingar på manipulerad väg med sprutor och jox

                och en ryss hävdade han odlat botior men med tanke på den klena uppmärksamheten gissar jag att även det var fejk eller nåt för odling omanipulerat av botia (denna var prakt) skulle ge stor uppmärksamhet inom hobbyn

                av vad jag förstått ska de kunna fås leka om man har strömkar dvs så man kan manipulera fram regnperiod och torrperiod (helt omöjligt i små sällskapskar)

                men jag kan inte så mkt mer än det jag googlat fram av nyfikenhet om mina prakt

                och jag får vänta många år till innan jag ens kan börja fundera på att trigga dem till lek
                110L 54L 54L

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  läs annars mina tråd


                  Praktbotian finns ju en del som har sagt att dom fått yngel
                  man kan läsa mer här



                  Pakistanbotia känns som om den är ÄNNU svårare än Praktbotia.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Vet du eller gissar du? enligt all expertis så är den aldrig odlad i fångenskap. Den enda botian som man med säkerhet vet är odlad är dvärgbotian.
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    Pakistanbotia är aldrig odlad i akvarium, däremot är fler än Dvärgbotian odlade. dock är det mest spontana och oftast litet dokumenterat. ''folk'' säger att dom fått yngel men sedan inte blitt så mycket mer.
                    Jaså, om man googlar så hittar man väldigt många som säger sig ha hittat yngel i akvariumet, men aldrig sett rommen.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diwa
                      och en ryss hävdade han odlat botior men med tanke på den klena uppmärksamheten gissar jag att även det var fejk
                      Den killen har en lång historia av hormonodlad fisk. Han har dessutom använt hormonodling för att framställa hybrider och låtsas som om de är nyimporterade obeskrivna arter, och vid minst ett tillfälle beskrivit en av sina hybrider som en ny art.

                      Dvs det finns anledning till viss skepsis.

                      EDIT: Vad gäller att odla botior... Det är klart det går. Grejen är bara att konditionera fisken och ge dem den trigger de behöver för att leka. Trist nog vet ingen vilken trigger det är de behöver, men antagligen har det nåt att göra med att de är vandrande fiskar.
                      Senast redigerad av Azur; 27 March 2009, 11:14.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Vet du eller gissar du? enligt all expertis så är den aldrig odlad i fångenskap. Den enda botian som man med säkerhet vet är odlad är dvärgbotian.



                        Det jojjen säger är sant

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Vad är det för sanning som JojjeN säger ?
                          Du länkar till en tråd angående Botia kubotai
                          Inte alls samma som Pakistanbotia
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Det var nog en av de sämst dokumenterade odlingar jag nånsin sett. Jag skulle snarast säga den är odokumenterad. Han har ett foto på en 5 cm lång Botia kubotai, dvs rätt normal försäljningsstorlek, som enda bevis att hans botior lekt.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Det var nog en av de sämst dokumenterade odlingar jag nånsin sett. Jag skulle snarast säga den är odokumenterad. Han har ett foto på en 5 cm lång Botia kubotai, dvs rätt normal försäljningsstorlek, som enda bevis att hans botior lekt.
                              har sett 4cm till salu också. huruvida hans har lekt eller ej kan jag inte säga.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...