Parning mellan vanlig guldfisk o slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Parning mellan vanlig guldfisk o slöjstjärt?

    Är det fullt möjligt eller?

    Undrar eftersom en guldfisk hane lekt med två slöjstjärts honor(går i samma damm).

    Funderade lite eftersom slöjstjärt är en odlingsform av guldfisk i många led.

    I samma damm går det också slöjfenad guldfisk som verkligen påminner om mellan stadiet mellan guldfisk och slöjstärt.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av ciklidcollector
    Är det fullt möjligt eller?

    Undrar eftersom en guldfisk hane lekt med två slöjstjärts honor(går i samma damm).

    Funderade lite eftersom slöjstjärt är en odlingsform av guldfisk i många led.

    I samma damm går det också slöjfenad guldfisk som verkligen påminner om mellan stadiet mellan guldfisk och slöjstjärt.
    För det första Hur vet du att dem har lekt.???..Sen kan Slöjfenad Guldfisk som inte är en renodlad Slöjstjärt korsas med en"vanlig"Guldfisk.Men om riktiga Slöjstjärtar kan leka vet jag inte eftersom jag inte har sett nåt sånt eller hört talas om nåt liknande och att dem skulle göra det med vanliga Guldfiskar då tvivlar jag på.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ja det är självklart så att slöjstjärt och "vanlig" guldfisk kan leka och få avkomma. De är helt kompatibla, slöjstjärten är ju bara en vanskapt guldfisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Ja det är självklart så att slöjstjärt och "vanlig" guldfisk kan leka och få avkomma. De är helt kompatibla, slöjstjärten är ju bara en vanskapt guldfisk.
        Så du menar att du har sett nåt liknande själv?
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Både guldfisk och slöjstjärt är Carassius auratus, det vill säga samma art. Som Azur sa, slöjstjärten är bara en vanskapt guldfisk. Nog inget konstigare att vanliga guldfiskar och slöjstjärtar leker ihop, än att en vanlig scalare skulle leka med en slöjscalare.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Både guldfisk och slöjstjärt är Carassius auratus, det vill säga samma art. Som Azur sa, slöjstjärten är bara en vanskapt guldfisk. Nog inget konstigare att vanliga guldfiskar och slöjstjärtar leker ihop, än att en vanlig scalare skulle leka med en slöjscalare.
            Så du har också varit med och beskådat har nåt sånt har hänt??
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Nej (jag har inte guldfiskar), men att två varianter av samma art kan para sig är välkänt, och därför är det logiskt att de olika varianterna av Carassius auratus (vare sig de har en stjärtfena eller två) också kan det. Varför skulle de inte? Och enligt trådskaparen så har de ju gjort just det.
              Senast redigerad av Shepard; 20 March 2009, 19:32.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Nej (jag har inte guldfiskar), men att två varianter av samma art kan para sig är välkänt, och därför är det logiskt att de olika varianterna av Carassius auratus (vare sig de har en stjärtfena eller två) också kan det. Varför skulle de inte? Och enligt trådskaparen så har de ju gjort just det.
                Som jag förstod det så var det en "slöjfenad Guldfisk" som hade parat sig men du har säkert rätt jag har då aldrig varit med om att Slöjstjärtar och Guldfiskar har parat sig men teoretiskt/praktiskt kan dem det men har någon varit med om det...Det är frågan jag har då aldrig varit med om nåt liknande.Sen om Trådskaparen har sett en lek vill jag ha osakt tills han har besvarat frågan och om han har sett resultatet efter i så fall efter denna lek vill jag ha bekräftat..
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag har låtit Comet Guldfisk leka med Slöjstjärt med långa fenor och vissa av avkommorna blev Comet med långa vita dubbla fenor stor ryggfena och långa bröstfenor.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Det som hänt är att en vanlig guldfisk hane har lekt med två slöjstjärtar och likaså så har samma hane lekt med långfenad guldfisk.
                    Så det kan alltså bli några yngel av denna korsning?
                    Ur studie syfte så verkar det ju klart häftig om man fick några fertila såkallade hybrider med påtalad aning av antingen slöjstjärt eller långfenad guldfisk eller vanlig.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Så du menar att du har sett nåt liknande själv?
                      I många trädgårdsdammar. Varför tror du inte att de skulle para sig? Om du släpper ihop en boxer med en schäfer tror du inte det blir valpar? En ballongmolly med en vanlig molly, tror du inte det blir yngel? Exakt samma sak här, fast med den skillnaden att guldfisk inte har inre befruktning, dvs så länge slöjstjärten inte är för vanskapt för att släppa ut könsprodukter i vattnet så blir det yngel.

                      Guldfisk och slöjstjärt är samma fisk, det är klart som f-n de korsar sig.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur

                        Guldfisk och slöjstjärt är samma fisk, det är klart som f-n de korsar sig.
                        Att det är samma fisk vet nog dem flesta...sen tror jag det är svårt att bedömma om om en Slöjstjärt och en Guldfisk har parat sig i en damm om det nu inte förstås att dammen endast innehåller 1 st Slöjstjärt och 1 st Guldfisk och ser en massa yngel efter nån månad då kan jag tänka mig att tro på det.
                        Och inte om dammen innehåller ett antal av dem bägge sorterna hur man har sett detta är en gåta för mig om nu inte dammen är på ett par liter och har följts med ett hunda tal ögon med antecknings blocket i högsta hugg vem som har följt vem då har jag svårt att tänka mig att man kan gå ut och säga att man har sett denna parningen mellan dem två fiskarna.

                        Men som du skriver att det är fullt möjligt får väl jag gå med på,men jag tror att det händer väldigt sällan i alla fall
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Men som du skriver att det är fullt möjligt får väl jag gå med på,men jag tror att det händer väldigt sällan i alla fall
                          Det händer i samma omfattning som slöjstjärtar och andra odlingsformer av guldfisk hålls i samma damm.

                          Jag vet inte varför du tror att det är ovanligt. Man håller med flit isär odlingsformerna för att annars korsar de sig och man blir av med de olika karaktärerna och får en fisk som ser ut som en kort Comet.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det händer i samma omfattning som slöjstjärtar och andra odlingsformer av guldfisk hålls i samma damm.

                            Jag vet inte varför du tror att det är ovanligt. Man håller med flit isär odlingsformerna för att annars korsar de sig och man blir av med de olika karaktärerna och får en fisk som ser ut som en kort Comet.
                            Som den sistnämda har jag nog ett 30-Tal hemma så jag får väl ge med mig
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15

                              Idag såg jag några pluttiga yngel i växthusdammen så imorgon blir det till att håva upp dem. För att se vad det kan vara.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...