suck guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    suck guldfiskar

    hej hej!

    Jo en av mina lärare på skolan har satt upp ett 20L kar med två små guldfiskar i , sand som substrat, rätt mycket vattenpest, och sen har han tagit gladpack och förseglat burken och lagt en lampa uppe på.

    Obs inga pumpar eller liknande..


    Detta är en gymnasieskola och jag går sista året på naturprogrammet.
    Senast redigerad av Albinfiskare; 18 March 2009, 06:34.
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    för fiskarnas skull tycker jag absolut inte att du ska vänta! informera läraren om att det är fel! 20L e på tok för litet!

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av martinah86
      för fiskarnas skull tycker jag absolut inte att du ska vänta! informera läraren om att det är fel! 20L e på tok för litet!
      Japp skall försöka få honom att lämna tillbaka dem.
      Senast redigerad av Albinfiskare; 18 March 2009, 06:34.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        va är det för konstigt pucko till lärare?! Detta är djurplågeri och skall stoppas! snacka annars med rektor!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Raskens
          • April 2006
          • 933

          #5
          Djurskyddsmyndighetens

          författningssamling
          Allmänna råd till 13 kap. 5 §

          Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
          anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
          fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
          som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
          i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
          Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
          Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
          bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
          Vattentemperatur

          9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
          Allmänna råd till 13 kap. 9 §
          Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur

          är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.

          Det finns regler som jag tycker väl en lärare borde följa. Jag tycker du skall prata med han.
          Hoppas han lyssnar på dig.
          Agneta

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Det värsta jag hört på länge. Som någon annan skrev, djurplågeri på högsta nivå! Vill du inte prata med läraren själv ska du absolut prata med din rektor så att han/hon gör något åt saken. Sånt får inte förekomma, för jävligt!

            Kommentar

            • Hanni
              • March 2009
              • 22

              #7
              En LÄRARE! Han borde veta bättre än sådär!
              Nu får han ju bara alla andra att tro att det är okej att ha guldfiskar på det där settet!
              Nästa gång han vill ha ett slutet ekosystem så kan han ju plasta in sig själv istället, det kommer funka precis lika bra. :P

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                Ursprungligen postat av Hanni
                En LÄRARE! Han borde veta bättre än sådär!
                Nu får han ju bara alla andra att tro att det är okej att ha guldfiskar på det där settet!
                Nästa gång han vill ha ett slutet ekosystem så kan han ju plasta in sig själv istället, det kommer funka precis lika bra. :P
                haha! jo precis skall tala honom till rätta first thing in the morning

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  va är det för konstigt pucko till lärare?! Detta är djurplågeri och skall stoppas! snacka annars med rektor!
                  Nä det är ju inte spec smart gjort av honom, vet inte om det skulle ingå i undervisningen men om det skulle det är det ju ännu värre...

                  Om inte jag han få honom att förstå att det är fel lär jag knappast få rekorn med mig, Men tror inte det skall vara några problem.

                  Om de inte redan är döda imorron :/ Fast guldfirrar brukar vara rätt sega om jag inte har helt fel?

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Det hela beror ju på hur stora de är, hur mycket vattenpest det är i akvariet och hur mycket ljus de får. Ett par riktigt små guldfiskar belastar inte vattnet särskilt mycket, och en rejäl knippe vattenpest som får mycket ljus kan gott och väl omvandla Co2:n som fiskarna bildar till det syre fiskarna behöver, dessutom kan växterna ta upp de andra avfallsprodukterna fiskarna avger, antar att det är det som läraren vill visa, det är ett klassiskt "skol-experiment". Antar också att läraren inte tänkt sig att ha fiskarna så till de dör?

                    OM läraren tagit rätt proportioner av allting ska fiskarna kunna må hur bra som helst, det hade visserligen varit önskvärt med ett lite större akvarium bara för att ha större marginal, och att läraren förklarat bättre från början hur det ligger till, men det kanske är ett pedagogiskt trick för att göra er lite mer engagerade.

                    Jag har sett liknande system där växterna varit starkt näringsbegränsade, alltså växterna "stod och väntade" på avfallsprodukter från fiskarna och vattnet var hur bra som helst, för fiskarna alltså.

                    Däremot är det här inte lämpligt för vem som helst att prova hemma, alltför många verkar ha problem att hålla guldfiskar vid liv trots att de har större akvarium, filtrering, tillsatser osv.

                    Guldfiskar är rätt "sega", som du säger, men de blir ju stora med tiden, och för varje centimeter de växer i längd får de väldigt mycket mer biomassa när de kommit upp lite i storlek, och folk i allmänhet har svårt att fatta att en måttligt stor guldfisk kan motsvara mer än 100 neontetror i vikt och biologisk belastning, klart att de behöver stora akvarier, och mycket filtrering och vattenbyten när de vuxit på sig lite, men två riktigt små guldfiskar behöver inte ett jättestort akvarium.

                    Hur mår guldfiskarna nu?

                    Kommentar

                    • HenkeP
                      • January 2009
                      • 886

                      #11
                      Albinfiskare, har du pratat med läraren än, och vad sa han isåfall?

                      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                      Kommentar

                      • osis
                        • February 2008
                        • 851

                        #12
                        Har du det?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Berätta för din lärare att gladpack är genomsläpplig för syre, och att guldfiskar har förmåga att överleva utan syre genom att slå om till mjölksyrametabolism, så hans försök (att visa att växterna producerar tillräckligt med syre för att fisken skall överleva) är dubbelt värdelöst.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...