stackars guldfisk!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag och många andra (även vetenskapsmän)menade tidigare att en långsam infrysning var det mest humana.
    Detta pga av att fiskarnas temperatur anpassar sig till omgivningens vilket gör att de långsamt stelnar och går in i en slags dvala. Detta är ju t.ex. anledningen till att vi kan ha dammfiskar ute året runt utan att mata dom. Mina dammfiskar får ingen mat under 6 månader och detta är inga som helst problem.

    Så infrysning borde därför rent logiskt vara en human avlivningsmetod. Dock så har senare mer noggrann forskning (som har redovisats på zoopet) visat att infrysning i själva verket inte allas är någon human avlivningsmetod - där för rekommenderas detta inte längre.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Det är väl ungefär lika smart som att kapa huvudet, eftersom kroppen inte rör sig så verkar den inte lida.

      Guldfiskar till exempel som övervintrar i damm gör en del fysiska anpassningar för att klara det, som de inte kan göra hur snabbt som helst. Men om de får göra det i naturlig takt i en damm kan de överleva infrysning, om det är humant eller inte kan man ju spekulera i, de är iaf naturligt rustade för att klara det.

      Kommentar

      Arbetssätt...