Praktbotia vs. pakistanbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snoozer
    • August 2008
    • 28

    Praktbotia vs. pakistanbotia

    Hejsan!

    Jag har en liten fundering kring praktbotia och pakistanbotia. Jag fick "ärva" två stycken av vardera sort från ett 80-l akvarium som var under avveckling. Om jag har förstått det hela rätt, så vill dessa fiskar vara flera av samma sort. Då återstår vilken som ska bort och vilken som ska få fler kompisar?

    Lite info om karet: 200-l, 5 platy, 3 svärdbärare, 3 ancistrus, 2 skalarer, 10 kardinaltetror och dessa botior.

    När jag läser zoopets artbeskrivningar om prakt/pakistanbotia, så står det att pakistanierna ska va skygga och kan äta mindre fiskar. Mina är framme hela tiden och är riktigt skojiga att titta på. Men kan det vara dom som åt upp alla mina ancistrusyngel? Om praktbotian står det däremot att dom är fredliga stimfiskar och mindre skygga. Mina praktisar har flyttat in i roten och dom ser jag sällan till.

    Har ni nåt råd om vilken som ska bort? Jag tycker inte jag har plats i karet att ha två stim av olika botior.

    Tack på förhand/ Åsa
    200-L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tycker du ska göra av med Praktbotiorna och ha kvar Pakistanierna .
    200L är för litet för ett gäng Praktbotior.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      håller med om att Pakistanbotiorna passar ditt kar bättre, då dom blir mindre.

      dock är inte volym allt utan Pakistanbotiorna och Praktbotiorna vill ha låga men långa kar.

      köp till 4st som minst då om vill vara i små grupper. mina Pakistanbotior äter inte små fisk.

      Kommentar

      • Snoozer
        • August 2008
        • 28

        #4
        Pakistanbotiorna är ju helt klart roligare att titta på. Praktbotiorna ser jag väldigt sällan till, då dom har bosatt sig i roten.

        Men är det någon som har nån aning om vem/vilka av mina övriga fiskar som kan vara skyldig till att äta upp mina ancistrusyngel?

        /Åsa
        200-L

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Snoozer
          Pakistanbotiorna är ju helt klart roligare att titta på. Praktbotiorna ser jag väldigt sällan till, då dom har bosatt sig i roten.

          /Åsa
          Praktbotior som hela tiden gömmer sig och är skygga(och också lite aggressiva ibland) är ensamma. ca 5st som minst vill praktbotiuor var. dom trivs alltså inte ensamma som det oftast står i böcker att dom kan vara.

          Kommentar

          Arbetssätt...