Draculafisk upptäckt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Draculafisk upptäckt

    Verkar vara en trevlig liten art -
    En liten fisk med rejäla vampyrtänder har hittats i norra Burma. Den nyupptäckta arten Danionella dracula är endast 17 millimeter lång.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kjell, det är Danionella "fluorescent green" som redan finns i artregistret.
    Jag pratade med Ralf Britz för några månader sedan, och visade bilder på mina Danionellor, och han kände igen den, och berättade att de höll på att beskriva arten som just D. dracula.

    Hanarna är svagt revirhävdande och slåss då och då med varandra (ungefär som zebrafisk kan göra), och antagligen används tänderna i kampen.

    Både Ralf och jag har fått yngel vid ett tillfälle vardera, men ingen av oss fick ynglen att överleva.

    Jag har fyra kvar av de tio jag köpte för två år sedan, men de har inte lekt nån fler gång. Eventuellt är de för gamla, men Ralf tror snarare att det beror på att de kommer ur rätt kalla vatten och är vårlekande.

    Bilden du har i artregistret är på en ung fisk. Mina är nu ungefär 2.5 cm, och man kan tydligt se könsskillnad på att hanarna har kraftigt underbett. Jag har mer "up to date" bilder på Danionella dracula än den som finns i artregistret, där man kan se könsskillnaden. Om du vill komplettera artregistret kan du hitta bild här:
    Hane
    Hona

    Bilderna är i hög upplösning, så högerklicka länken och välj "spara länk som" för att undvika att din browser misshandlar bilden.
    Senast redigerad av Azur; 11 March 2009, 09:06.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Står lite mer här:

      http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/...m.php?news=2047

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Kjell, det är Danionella "fluorescent green" som redan finns i artregistret.
        Jag pratade med Ralf Britz för några månader sedan, och visade bilder på mina Danionellor, och han kände igen den, och berättade att de höll på att beskriva arten som just D. dracula.

        Hanarna är svagt revirhävdande och slåss då och då med varandra (ungefär som zebrafisk kan göra), och antagligen används tänderna i kampen.

        Både Ralf och jag har fått yngel vid ett tillfälle vardera, men ingen av oss fick ynglen att överleva.

        Jag har fyra kvar av de tio jag köpte för två år sedan, men de har inte lekt nån fler gång. Eventuellt är de för gamla, men Ralf tror snarare att det beror på att de kommer ur rätt kalla vatten och är vårlekande.

        Bilden du har i artregistret är på en ung fisk. Mina är nu ungefär 2.5 cm, och man kan tydligt se könsskillnad på att hanarna har kraftigt underbett. Jag har mer "up to date" bilder på Danionella dracula än den som finns i artregistret, där man kan se könsskillnaden. Om du vill komplettera artregistret kan du hitta bild här:
        Hane
        Hona

        Bilderna är i hög upplösning, så högerklicka länken och välj "spara länk som" för att undvika att din browser misshandlar bilden.
        Kul - jag får se till att ändra i artbeskrivningen och lägga in de nya fotona (tack för dom)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Den här arten borde funka i ett nanoakvarium! Kan inte vara djurplågeri att hysa dem i ett kar på under 40 liter!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...