Blanda olika rasboror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Blanda olika rasboror

    Planerar att köra med småfiskar i mitt 720 liters kar, och funderar i första hand på någon/några av de små rasbororna, t.ex. kubotai. Jag har några frågor då:

    1. Finns det någon/några sorter som stimmar bra? Bland tetror ska ju t.ex. rödmunstetran stimma bra, finns det någon liknande hos rasbororna?

    2. Hur fungerar det att blanda 2-3 sorters rasboror? Blandar de sig med varandra eller håller de sig för sig själva?

    3. Andra småfiskar som passar bra att hålla tillsammans med någon liten rasbora?
    /Mattias
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Ursprungligen postat av mmm
    Planerar att köra med småfiskar i mitt 720 liters kar, och funderar i första hand på någon/några av de små rasbororna, t.ex. kubotai. Jag har några frågor då:

    1. Finns det någon/några sorter som stimmar bra? Bland tetror ska ju t.ex. rödmunstetran stimma bra, finns det någon liknande hos rasbororna?

    2. Hur fungerar det att blanda 2-3 sorters rasboror? Blandar de sig med varandra eller håller de sig för sig själva?

    3. Andra småfiskar som passar bra att hålla tillsammans med någon liten rasbora?
    Kubotai är assnygga! Jag har ett gäng i mitt 112 tillsammans med galaxy och brigittae och de blandar sig inte. De kan däremot visa lite humör gentemot de andra små firrarna. De håller sig vid frontrutan medans de andra små håller sig vid bakrutan.

    Sedan satte jag för några dagar sedan 11 st i mitt 720 tillsammans med 50 talet rödmunnar och 30 talet kardinaltetror. Starkt flöde i det karet.

    Det ser ut som att kubotaierna trivs där, men emellanåt sprider de ut sig för att sedan samlas ihop i ett stim. De håller även här till vid frontrutan och tycks inte ha något emot ett starkt drag från pumparna.

    Galaxyn skulle jag hellre kalla för en gruppfisk än för en stimfisk. Brigittae däremot verkar hålla ihop hyfsat bra.

    Det jag gillar är att kubotaierna i mitt 720 håller till vid den övre delen ner till mellandelen av karet, medans rödmunnarna håller till vid den nedre delen och upp till mellandelen av karet.

    I mitt 112 är det likadant.
    Senast redigerad av TinaM; 06 March 2009, 19:58.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    Arbetssätt...