dom dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    dom dör!

    Jag hade bestämt att mitt 220 liters kar skulle innehålla bara slöjstjärtar.
    För ca 4 månader sedan köpte jag tre stycken. Jag hade kvar 2 siameser och 4 st neontetror i karet.
    Senaste 2 veckorna har två neontetror dött + 2 av slöjtjärtarna. Dessutom ser den tredje verkligen inte pigg ut.

    Ph ser bra ut, likaså nitrit.

    Min fundering är att jag kanske har för varmt i akvariet, kan dom dö av det?
    Jag har ingen doppvärmare men vattnet ligger på 26 grader ändå. Tänkte att neontetrorna kanske dog för de var gamla...

    Är det så att slöjstjärtarna är väldigt känsliga?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nej de är väldigt tåliga fiskar! vad har du för filter och hur ofta byter de en del av vattnet och hur ofta/mycket mat ger du?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • kariba
      • December 2006
      • 92

      #3
      Jag ger inte mycket mat alls, en liten nypa varannan dag. (jag har fått massor med snäckor, så jag vågar inte mata så mycket när det är så få fiskar)
      Jag byter vatten varannan vecka, ca 50 liter. Igår bytte jag ca 80 liter.
      Jag har ett innerfilter, märke vet jag inte. Jag har fått ärva akvariumet av en farbror som kan sånt där så jag tror att det är bra. Han har haft scalarer i detta akvarium.

      Kommentar

      • Sakura
        • January 2009
        • 34

        #4
        Ursprungligen postat av kariba
        Jag hade bestämt att mitt 220 liters kar skulle innehålla bara slöjstjärtar.
        För ca 4 månader sedan köpte jag tre stycken. Jag hade kvar 2 siameser och 4 st neontetror i karet.
        Senaste 2 veckorna har två neontetror dött + 2 av slöjtjärtarna. Dessutom ser den tredje verkligen inte pigg ut.

        Ph ser bra ut, likaså nitrit.

        Min fundering är att jag kanske har för varmt i akvariet, kan dom dö av det?
        Jag har ingen doppvärmare men vattnet ligger på 26 grader ändå. Tänkte att neontetrorna kanske dog för de var gamla...

        Är det så att slöjstjärtarna är väldigt känsliga?
        Hej.
        Slöjstjärtar är ganska hårt avlade , det visar sig genom problem med simblåsan som leder till att fisken dör ganska snabbt. Den blir lite slö och lägger sig mot botten sen dör den inom ett par dagar.

        Den är även ganska syrekrävande så du ska helst ha en extra syrepump om du har ett större kar.

        Är det små slöjstjärtar du har köpt eller större modell?
        Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

        Kommentar

        • kariba
          • December 2006
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av Sakura
          Hej.
          Slöjstjärtar är ganska hårt avlade , det visar sig genom problem med simblåsan som leder till att fisken dör ganska snabbt. Den blir lite slö och lägger sig mot botten sen dör den inom ett par dagar.

          Den är även ganska syrekrävande så du ska helst ha en extra syrepump om du har ett större kar.

          Är det små slöjstjärtar du har köpt eller större modell?
          Jag köpte små, två svarta med utstående ögon och en gul vanlig.
          Jag får stoppa i en extra syrepump för att se om det hjälper.
          nu vet jag inte om det är värt att försöka med slöjstjärtar igen, eller om jag ska planera om akvariet till annan fisk... :-(

          Kommentar

          • Sakura
            • January 2009
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av kariba
            Jag köpte små, två svarta med utstående ögon och en gul vanlig.
            Jag får stoppa i en extra syrepump för att se om det hjälper.
            nu vet jag inte om det är värt att försöka med slöjstjärtar igen, eller om jag ska planera om akvariet till annan fisk... :-(
            Det är tyvärr de små exemplaren man köper som brukar dö, när detta hade hänt oss ett par gånger så började vi titta på de större exemplaren som var lite dyrare ( 39,- för dom små och 79,- för dom stora) dessa har fungerat mycket bättre.
            Den äldsta vi har (Sakura) har levt hos oss i över 1 år utan sjukdomar eller andra problem hon har överlevt både nitrit och ett akvarieras en väldigt tålig dam .

            Ge inte upp utan försök hitta större/äldre exemplar
            Omtanke om djuren är intimtförknippad med god karaktär; och jag kan försäkra att den som är grym mot djur inte kan vara en godmänniska. När en människa bryr sig om alla levande varelser, då och endast då är hon ädel." /Buddha

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              #7
              mina guldfiskar har också dött, vet inte hur många ja haft, är väl också av de små arterna antar ja. bara den "vanliga" gulfisken som överlevt, mina slöjstjärtar och golfbollar dör hela tiden, golfbollarna simmar upp å ner å dör å de svarta slöjstjärtarna bara blir slöa, simmar upp till ett hörn, ligger där å dör.
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                220 liter är helt ok att ha slöjstjärtar i, med ett ytterfilter till vore bra när slöjstjärtarna blir lite större.

                26° ska inte vara ett problem när allt annat är bra, men det är klart, de får ju ganska hög ämnesomsättning, och behöver därför mat, mer än en liten nypa torrfoder varannan dag.

                Det här med hårt avlade, varför dör inte mina slöjstjärtar då?

                Kommentar

                Arbetssätt...