Köpa Boraras Brigittae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Köpa Boraras Brigittae

    Hej!

    Jag har funderingar på att köpa ett gäng Boraras Brigittae till mitt 54liters. Först, hur många kan man ha däri? 20? Jag har tänkt att också ha räkor och Dvärgpansarmal.

    Är det någon som vet var i Halland man kan köpa Boraras Brigittae? Ansjo kanske har något tips?

    Vad heter den på svenska? Har sett olika förslag på olika sidor nämligen. Både Stjärtfläcksrasbora och Moskitorasbora.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    5-10st kan du nog ha där i. riktigt 20st skulle jag nog inte ha i 54L men det kanske funkar.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      De brukar finnas på Zoomässan i Kungsbacka. Jag har såna i 54 liter och när jag frågade här hur många man kunde ha blev jag först rekommenderad 40-50 stycken! Lite väl mycket i mitt lilla kar tyckte jag! Än så länge har jag skaffat 15, det behövs fler, de är SMÅ! Jag tänker mig kanske 25-30. Beror väl på vad mer man har i också... Jag har körsbärsräkor med mina.

      Här är den tråden förresten!

      Moskitorasboror verkar vara det "vanliga" namnet på svenska, fast oftast verkar det latinska användas.
      Senast redigerad av Salta Katten; 19 February 2009, 13:53.

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        20 stycken i ett 54-liters är inga problem - detta är SMÅ fiskar. Moskitorasbora är det enda populärnamn jag stött på. Om du inte hittar dem nånstans kan du be din lokala affär att ta hem från en grossist, t ex Imazo.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj!
          Japp, det är riktigt små fiskar det här! Jag har 50 st. i 125 liter, skulle lätt kunna vara 100 st.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Hej!

            Jag har funderingar på att köpa ett gäng Boraras Brigittae till mitt 54liters. Först, hur många kan man ha däri? 20? Jag har tänkt att också ha räkor och Dvärgpansarmal.

            Är det någon som vet var i Halland man kan köpa Boraras Brigittae? Ansjo kanske har något tips?

            Vad heter den på svenska? Har sett olika förslag på olika sidor nämligen. Både Stjärtfläcksrasbora och Moskitorasbora.
            Ring runt och kolla vad du får ge för Rasboran, det skiljer sig ganska markant mellan de olika ställena du kan handla fisk i.
            20 st i ditt kar är som sagt tidigare inga problem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Tack för alla svar! Jag tror jag kör på 20st då, lite beroende på vad de kommer kosta kanske.
              Är det risk för att djuraffärer blandar ihop de olika Boraras-sorterna? För finns det inte en sort som är jättelik Brigittae? Om man ber att de köper hem Boraras Brigittae så finns det bara en tydlig fisk de kan välja på eller? Undrar om ni förstår vad jag menar nu..

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Tack för alla svar! Jag tror jag kör på 20st då, lite beroende på vad de kommer kosta kanske.
                Är det risk för att djuraffärer blandar ihop de olika Boraras-sorterna? För finns det inte en sort som är jättelik Brigittae? Om man ber att de köper hem Boraras Brigittae så finns det bara en tydlig fisk de kan välja på eller? Undrar om ni förstår vad jag menar nu..
                Boraras merah brukar följa med som kontaminator bland Boraras brigittae. Men det är inget affären kan göra något åt direkt.

                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  #9
                  Skakar liv i denna tråden lite, någon som vet om denna fisk finns att köpa i Göteborg? Och va den brukar kosta?

                  Och även om den går ihop med små ciklider?

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #10
                    Jag stoppade i ett gäng till mitt apistogramma panduro par. Efter ett tag började de försvinna en efter en, tror jag tappade 4 av 15 innan jag flyttade till ett annat kar. Har dock sett flera som har så små raspora med liknande ciklider till sällskap utan problem. Testa! håll utkik bara.

                    Lycka till
                    Daniel
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    Arbetssätt...