Trötta slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiloboken
    • May 2008
    • 10

    Trötta slöjstjärtar

    Har två slöjstjärtar i mitt kar tillsammans med några guppy och molly. Det har fungerat mycket bra. I uppstarten hade jag vissa problem dock och den ena slöjisen blev jättesjuk och jag var säker på att han skulle stryka med. Men fenlös och röd som en stoppsignal lyckades han ändå överleva och växte tillbaka fenorna och fick normal färg. Han slutade dock växa och är inte mer än hälften så stor som den andra. Det har alltid varit pigga glada fiskar, men på sista tiden har båda börjat hänga stilla väldigt mycket och är väldigt slöa, särskilt den lille. Den lille har också börjat hänga med nosen neråt vilket ser väldigt underligt ut. Behandlade för parasiter för ett par veckor sedan när jag såg angrepp på mina guppy, samt att jag fått en del alger jag försökt bli av med. Någon som har en ide om vad det kan vara frågan om.

    Tack på förhand!
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    Hur stort akvarium har du och vilken pump?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • Wiloboken
      • May 2008
      • 10

      #3
      Karet är på 112 liter och pumpen är en tämligen nyinköpt Aquael unifilter 750.

      Kommentar

      • sweet
        • August 2008
        • 60

        #4
        Vad har du för temperatur där i?
        Är det för varmt så blir slöjstjärten mycket känsligare.
        Tepraturen ska ligga mellan 10-28 grader
        Goldie

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #5
          Är filtret nytt & du inte har tillsatt någon bakteriekultur kan det vara höga halter av giftiga ämnen i karet. Ex på bra medel för uppstart av nytt filter mm är easy life, aqua safe - i dessa preparat ingår det bakteriekultur.

          Jag har upplevt detsamma med mina (guld) fiskar vid för höga halter av ammoniak/ammonium, samt nitrit. Dessutom kräver de här fiskarna en hel del syre.
          Om ditt filter mot förmodan inte syresätter vattnet tillräckligt så köp en syrepump.
          Ett ännu bättre alternativ är en cirkulationspump som du sätter ett filter på (utan behållare alltså) men du hade ju redan köpt en ny...iofs.

          Kvaliteten på små slöjstjärtar är urusel. Bättre om du köper större exemplar då de är mer tåliga. Ofta dör nyinköpta små slöjstjärtar ca 1-2 veckor efter nyinsättning. De saknar ofta symptom förutom att de tappar kraft & ligger mest still på botten.

          Mät no2 & ammoniak/ammonium. Syresätt/gör delvattenbyte.
          De är vad jag tycker du kan börja med att prova.
          Senast redigerad av karinfredholm; 22 February 2009, 15:58.
          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            Glömde...har du satt i någon ny fisk på sista tiden?
            Sedan jag började hälla i en endagsdos av vitaprickenmedel ex "fauna mor" någon timme efter att den nya fisken släppts i har dödligheten i mina kar sjunkit till: 0%

            Många anser att förebyggande medicinering inte är att föredra men jag tänker i alla fall inte sluta med ett vinnande koncept.
            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            Arbetssätt...