Artikel om danioniner.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Artikel om danioniner.

    Nu har min artikel om danioninernas släktskap blivit publicerad:

    Fang, F., Norén, M., Liao, T.Y., Källersjö, M. & Kullander, S.O. 2009. Molecular phylogenetic interrelationships of the south Asian cyprinid genera Danio, Devario and Microrasbora (Teleostei, Cyprinidae, Danioninae). Zoologica Scripta, v. 38 (no. 1): 1-20.

    Summering av ändringar av namn:
    "Inlecypris is synonymized with Devario. Microdevario, new genus, is proposed for M. gatesi, M. nana and M. kubotai, supported by morphological characters. In the cytochrome b analysis, M. rubescens falls outside Devario, and there is no morphological support for including M. rubescens in Devario."

    Dvs Inlecypris slås ihop med Devario.
    Microrasbora gatesi, nana och kubotai heter nu Microdevario gatesi, nana och kubotai.
    Microrasbora rubescens hamnar lite i limbo, det går för närvarande inte att säga var den arten hör.

    Inom parentes sagt visar studien bl.a. också att de olika färgvarianterna av Sundadanio är olika arter, fast vi hade inte tillräckligt på fötterna för att nybeskriva dem, samt att Danionella inte är nära släkt med Paedocypris som alla trodde, utan de liknar bara varandra pga att bägge blir könsmogna i yngelstadiet (neoteni).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Så nu ska man lära sig nya namn igen ...

    Stort grattis till publiceringen!
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      Jättegrattis som sagt! Har du publicerat andra artiklar tidigare?

      Jobbar du vid nåt universitet eller hur funkar det?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av smurfmats
        Jättegrattis som sagt! Har du publicerat andra artiklar tidigare?
        Det här är min åttonde artikel, men de flesta har handlat om små obetydliga plattmaskar som ingen utom jag bryr sig om .
        Jag har två fisk-artiklar till "i pipelinen", det tar lång tid innan vetenskapliga artiklar kommer i tryck.
        Jobbar du vid nåt universitet eller hur funkar det?
        Just nu är jag arbetslös, men när den här artikeln skrevs jobbade jag vid Naturhistoriska Riksmuseet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          där ser man! plattmaskar? Min handledare i Kalmar höll på med plattmaskar han med...

          Tråkigt att höra, själv jobbar jag långt från biologin jag med nu. I en frys för mat!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Grattis

            Kommentar

            Arbetssätt...