Hur många slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_VBG
    • January 2009
    • 24

    Hur många slöjstjärtar?

    Hej!

    Mitt första inlägg på forumet... Är total nybörjare på det här med akvarium, men har glad i hågen startat ett för en vecka sedan. Nu är det så att mina syskonbarn vill ha Nemo-fiskar, så jag tänkte se om de går med på att köpa slöjstjärtar! Har försökt läsa på om dem så gott det går, men hittar ingen information om hur många man ska köpa? Två eller flera? Och hur är det egentligen med temperaturen? I affären sa de att de ska ha 10-20 grader, men enligt zoopet kan man ju ha dem i varmare vatten?

    Emma
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Hur stort är akvariumet?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Emma_VBG
      Och hur är det egentligen med temperaturen? I affären sa de att de ska ha 10-20 grader, men enligt zoopet kan man ju ha dem i varmare vatten?

      Emma
      Man bör ha dom i varmare vatten, i ett akvarium i normal rumsvärme är helt OK.
      Hur många beror som sagt främst på akvariestorleken
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Om du har över 150 liter i akvariet så kan du nog ha 4 stycken.

        Tänk på att de blir 30 cm stora och skiter mer än nästan någon annan fisk som passar i ett så "litet" akvarie. Du kommer behöva rejäl filtrering.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Emma_VBG
          • January 2009
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Hur stort är akvariumet?
          Ja, det kanske man måste veta för att svara på min fråga!

          Det är strax över 100 l, framrutan är välvd så jag vet inte exakt... 80 cm långt och 40 högt iaf!

          Emma

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Emma_VBG
            Ja, det kanske man måste veta för att svara på min fråga!

            Det är strax över 100 l, framrutan är välvd så jag vet inte exakt... 80 cm långt och 40 högt iaf!

            Emma
            Egentligen lite för litet för slöjstjärtar, men du kan nog ha 3 stycken där om du har riktigt bra pump/pumpar.

            Det kanske kommer se lite ut i början, men tänk som sagt på att de blir 30 cm var, och då kommer det se mycket ut.

            Jag själv föredrar många små fiskar istället för få stora, men det är upp till varochen.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Emma_VBG
              • January 2009
              • 24

              #7
              Hmmm, jag kanske ska tänka om vad gäller slöjstjärtar då... Planen är ju att utöka med ett större kar om jag tycker det är kul med detta lilla, det kanske är bättre att vänta tills dess. Jag tycker det är jättefint med många små och hade en tanke om 30-40 kardinaltetror och ett gäng dalmatinermolly tillsammans med slöjisarna. Men om de skitar ner så mycket som ni säger kanske jag ska strunta i dem.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vad har du för filtrering i karet?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Det finns en (om än ganska kass) regel som man kan gå efter för att se på ett ungefär hur mycket fisk man kan ha, att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten.

                  3 fullvuxna slöjstjärtar = sammanlagt 90 cm, 90 liter
                  40 kardinal tetror = sammanlagt 120 cm, 120 liter
                  3-4 dalmatiner molly =sammanlagt 40 cm, 40 liter

                  Lägg ihop detta, så visar det att du behöver ett akvarium på ca 250 liter för att ha alla fiskar som du har planerat. Och då har vi inte räknat bort de literna som försvinner när du stoppar i sand, inredning, osv. Så räkna med att du kommer behöva iallafall 275 liter innan du kan ha alla de fiskarna tillsammans.

                  Dock funkar ju inte detta eftersom 1 cm kardinaltetra skiter mycket mindre än 1 cm slöjstjärt, men man ser på ett ungefär.

                  Du kan nog iallafall ha mollyna och kardinaltetrorna där.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Emma_VBG
                    • January 2009
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vad har du för filtrering i karet?
                    Hehe, jadu! Såhär står det på pumpen: AQUAEL typ FAN - 2, 230V~50Hz 7.2W.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ok, då skulle jag personligen skippa slöjstjärtarna om du vill göra annat om kvällarna än rengöra ditt filter...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Eller köpa ett redigt mycket större filter.

                        Mitt tips skulle vara att satsa på guppy, som finns i många färger och varianter. Finns med "slöjig" stjärtfena, så ungarna kanske kan tycka att de ser ut som miniatyrslöjstjärtar.
                        Dessutom föder de levande ungar, och det i mängd, och DET brukar vara väldigt spännande för barn.
                        Det beror ju lite på ungarnas ålder förstås.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Emma_VBG
                          • January 2009
                          • 24

                          #13
                          Nej, det får nog bli något annat istället för slöjstjärtar, än så länge har jag inte lust att köpa ny pump. Och att rengöra filtret varje kväll är inte heller anledningen till att jag skaffade akvarium! Barnen är 3 och 5 år gamla, och de tycker mina "dammsugarfiskar" (ancistrus) är hur spännande som helst. Så de är ju inte så svårflirtade!

                          Kommentar

                          • dun
                            • July 2007
                            • 46

                            #14
                            Fördelen med slöjstjärtar enligt mig är att de är väldigt personliga. Alla mina har fått varsina namn. Så även om det bara får plats två-tre stycken så tycker jag att deras personlighet fyller ut resten

                            Men det är förstås beroende på vad man är intresserad av, något som mer liknar kramgoa kompisar eller en vacker "tavla".
                            Jag kan dessutom tillägga att det är mycket svårt att ha växter hos slöjstjärtar eftersom dessa blir uppätna ganska lätt. Anubias fungerar här, men annars är det svårt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...