Vad sjutton håller botian på med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viljans Triumf
    • November 2008
    • 10

    Vad sjutton håller botian på med?

    Jag noterade alldeles nyss hur en botia striata uppförde sig ytterst märkligt, den simmade runt i ett hörn, hela tiden uppe vid ytan, och såg ut att skapa bubblor, inte helt olikt ett skumbo. Den höll på med detta i säkert 20 minuter innan jag råkade skrämma den.

    Jag har aldrig haft botior tidigare, och det enda som de här har gjort sedan jag skaffade dem för någon vecka sedan är att gömma sig, se skrämda ut, matvägra och dö. Jag är i föreställningen att det är en mestadels bottenlevande fisk, och för mig så framstår det som ett ganska märkligt beteende, någon som kan förklara vad den höll på med?

    (Jag försökte fånga det på bild, men har bara en tämligen värdelös mobilkamera till mitt förfogande, och skulle lika gärna kunna hävda att det är bilder på loch ness odjuret)
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    dom simmar upp till ytan för att hämta luft vilket tyder på att dom har syrebrist.

    kan du skriva mer om karet? och vilka fler fiskar där är?

    att dom matvägarar kan vara att dom inte mår bra eller inte äter flingofoder (dom vill ha levande mat).

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Du behöver nog kolla dina vattanvärden noga, det du beskriver är symptom på att något i akvariet är fel. Detta + syrebrist har troligtvis dödat den/de boti(a/or) som dött.

      Botior är väldigt tåliga fiskar annars tycker jag.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Viljans Triumf
        • November 2008
        • 10

        #4
        Vattenvärdena i akvariet är det inga fel på, jag har kollat det extra noga sedan botiorna började dö, jag har testat med varierande foder (levande, fryst, små snäckor), men inget har dem tagit. Pumpens utblås är relativt kraftigt och riktat så att det är ordentlig cirkulation på vattnet, så syre borde inte heller vara något problem, men jag kan testa att öka på det ytterligare.

        Jag har förutom de få botior som återstår endast zebrafisk, ancistrus och väderål (Misgurnus anguillicaudatus) i karet.

        Botian som uppförde sig märkligt är numera avliden, men de som återstår verkar ha blivit mindre skygga, fast äter fortfarande inget så vitt jag kan se.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Hur stort är karet?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Viljans Triumf
            • November 2008
            • 10

            #6
            Ursprungligen postat av jojjen
            hur stort är karet?
            120l

            Kommentar

            • Davidfisk
              • December 2006
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av Viljans Triumf
              Botian som uppförde sig märkligt är numera avliden, men de som återstår verkar ha blivit mindre skygga, fast äter fortfarande inget så vitt jag kan se.

              Vad ger du dom för mat?

              Kommentar

              • ojkooj
                • December 2008
                • 65

                #8
                liknanade botior

                Hallå!

                Har också skaffat mig några zebrabotior men känner inte igen beteendet förutom att en av de mina har dött och en är spårlöst försvunnen. Köpte tre till en början och har köpt tre till.
                Nu är de fyra och de verkar vara ( kanske för att de är fler) lite tuffare nu. Först låg de i en mangrooverot och tryckte mest. Skaffade en mangroove till så att de åtminstone kunde ses när de bytte gömställe.

                Jag har försökt fatta varför en av de dog. Det är dock mycket svårt att veta säkert. En sak skulle kunna vara svält då de var så skygga i början. En annan kan vara att den var sjuk från början.

                Jag har också guppy, black molly, zebrafisk, ancistrus och pandabarb.

                HUr många botior har du?

                Kommentar

                Arbetssätt...