odla sebrafisk i färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    odla sebrafisk i färger?

    hej! jag ska odla sebrafiskar,hur odlar man dom?vilka färger finns det(har sett gula) är det ''lagligt'' att odla olika färger?hur gör man så att ynglen blir i andra färger?
    http://mfksweden.forum24.se/
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    är det ''väldigt'' färgade fiskar så är det insprutad färg. annars finns det röda med slöjfenor och en prickig lite guld/gulare i färgen (dock vet jag inte riktigt vad som gäller, en del säger att det är en zebrafisk medan andra säger det är en egen art). det finns också röda med vanlig fena, och vanliga med slöjfena.

    Kommentar

    • illerfisken
      • January 2009
      • 313

      #3
      kan man spruta i karamel färg
      ?
      http://mfksweden.forum24.se/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av illerfisken
        hej! jag ska odla sebrafiskar,hur odlar man dom?vilka färger finns det(har sett gula) är det ''lagligt'' att odla olika färger?hur gör man så att ynglen blir i andra färger?
        Jag har sett 2 typer av "färgade" sebrafiskar.
        1/ Sådana som doppas i ett slags färgbad.
        2/ S.k. genmodifierade som är nästintill självlysande

        1/ Är lagligt, men sker inte i Sverige och är rätt oseriöst bl.a. pga av att de tappar färgen efter en viss tid.
        2/ Är enormt olagligt och innehav av sådana fiskar leder till fängelse samt böter på sexsiffriga belopp

        Färgade sebrafiskar kan man alltså inte odla fram
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Sebrafiskar i avvikande färg och eller mönster kan vara "framavlade" också, det går visst att odla fram, men det är inget man som vanlig akvarist kan "beställa" att ynglen ska bli från en generation till nästa. Men det är genom framodling de flesta "annorlunda" sebrafiskar kommit till, iaf de flesta som säljs i Sverige.

          Ska man till exempel ha gulaktiga yngel får man använda gulaktiga föräldrar. Samma sak med fläckigt mönster och långa fenor.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har sett 2 typer av "färgade" sebrafiskar.
            1/ Sådana som doppas i ett slags färgbad.
            2/ S.k. genmodifierade som är nästintill självlysande
            du vet möjligen inte hur det går till ?, har aldrig förstått hur dom får in färgen i fisken. men dom måste väl spruta in det på nåt vis?

            det är populärt på Botia också att färga dom.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              du vet möjligen inte hur det går till ?, har aldrig förstått hur dom får in färgen i fisken. men dom måste väl spruta in det på nåt vis?

              det är populärt på Botia också att färga dom.
              Det finns 2 olika typer av färgning/målning - dels färgbad och dels injicering. Injicering tar lång tid så sådana fiskar är mycket dyrare (inte ens i Asien är arbetskostnaden så där jättebillig). Injicering tror jag inte alls förekommer på så billiga fiskar som sebrafisk (det skulle inte lönas sig och dessutom är de väl små för detta).

              Exakt hur de olika saker går till vet jag inte men ungefär så här
              Färgbad. Fisken doppas i ett bad som tar bort slemskiktet, sedan i ett bad som innehåller färg som fisker ytskikt suger åt sig och sedan i ett nytt bad för att de skall få slemskiktet tillbaka. En tämligen snabb process, men färgen försvinner efter några månader.
              Injicering. Man lyfter på fjällen ett och ett och sprutar in färg bakom som fjället sedan suger åt sig. På så sätt kan man t.o.m. skriva ett namn genom att välja lämpliga fjäll, eller så kan man skapa ett mönster genom att använda olika färger. Även denna färg försvinner efter ett par månader.

              Injicerade fiskar är extremt ovanliga i Sverige - däremot har fiskar doppade i färgbad funnits i säkert 30 år. På den "gamla goda tiden" var det dock bara den s.k. glasabborren som var färgad - idag förekommer det på flera olika arter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det finns 2 olika typer av färgning/målning - dels färgbad och dels injicering.
                tusen tack för svar!

                hittade en intressant sida, men vad jag förstår så är dessa genetiskt modifierade med någon anemon. har inte läst så noga på sidan.
                Senast redigerad av Flaxss; 01 February 2009, 00:11.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  hittade en intressant sida, men vad jag förstår så är dessa genetiskt modifierade med någon anemon. har inte läst så noga på sidan.
                  http://www.glofish.com/
                  Ja dessa är GMO-fiskar (har för mig att det är manet som är "inblandad") och de är främst framtagna för att varna för miljöföroreningar - dvs när ett utsläpp görs så byter fisken färg.

                  Dock - detta är viktigt att påpeka. Dessa är strikt förbjudna inom hela EU och har man sådana så riskerar man både fängelse och höga böter. Har för mig att någon i Tyskland för några år sedan åkte fast för innehav och denne fick några månader i fängelse och uppåt en halv miljon i böter
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 February 2009, 10:21.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    iförsig jag tyckte inte dom var så vackra. men jag visste inte att det var sådana regler.

                    Kommentar

                    • illerfisken
                      • January 2009
                      • 313

                      #11
                      okej tack jag tänkte lite mer om man hade typ gula och odlade om ynglen vart gula?
                      http://mfksweden.forum24.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...