Microrasbora sp galaxy i 230L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Microrasbora sp galaxy i 230L?

    Idag har jag en 42L med rasbora Galaxy i. 10st.

    Kanon trevlig fisk som är extremt vacker!

    Jag har ett 230L som jag inte är speciellt nöjd med. Det går för tillfället 2 apistrogramma och några blå ciklider i det. Blå cikliderna är stirriga och jag gillar fiskar jag kan "betrakta" inte som står vid ytan att väntar på mat...

    Apistrogramma cikliderna är intressanta och vackra.

    Hur som helst.
    Jag funderar på att skänka blå cikliderna. Flytta över mina Rasbora till 230L och köpa 40-50 till (dyrt jag vet)


    Nu är frågan:

    1. Hur stimmar rasbora i större kar? Kommer de dela upp sig över hela karet eller gå i en fin grupp?


    2. Går det ha några apistogramma i samma kar, eller kommer Rasbora G bli mat ?

    3. Och sista frågan: Går det få yngel på dem när de går i större grupp, eller krävs lekkar?

    Jag tror effekten av en större grupp rasbora galaxy kan vara riktigt fräck, men jag vill gärna diskutera det lite innan jag lägger 30kr per fisk a 50 fiskar
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    #2
    Kan väl även säga att planen är att ha dem tillsammans med några pansarmalar + eventuellt en annan mindre fisk om jag hittar ngt trevligt.

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Har vi inga experter här på forumet

      Jag provade att släppa ner mina 10 sp i karet. De gick då tillsammans med kardinaltetrorna. En effekt jag inte är så intresserad av...

      Sista planen är väl:
      Ett stimm med rasbora galaxy ca 30-40 st.
      Någon annan form av rasbora alternativt tetra stimm 20-30.
      Mitt par apistrogramma som jag ogärna vill släppa, även att det kanske kommer se lite "stora ut".
      pansarmalar - Helst en dvärgform för att hålla temat till "mindre fiskar" och få karet att se större ut.

      Blir det för mkt med 2 stimm på 30-40 fiskar, och tror ni de kommer blanda sig ...?

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Danio margaritatus (aka Microrasbora sp. "Galaxy" och Celestichthys margaritatus) har jag aldrig upplevt som någon stimfisk, förutom kanske när de är rädda. I övrigt har jag aldrig sett någon antydning till att de skulle stimma.

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Med andra ord kanske ett större antal i ett stort kar bara blir rörigt?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av zoolander
            Med andra ord kanske ett större antal i ett stort kar bara blir rörigt?
            Kanske. Men om du har dvärgciklider (vilken art är det?) så kanske galaxyrasbororna känner sig lite ängsliga och söker sig tillsammans.

            Sedan behöver du ju inte köpa 50 stycken på en gång (om nu inte det ger dig en ORDENTLIG rabatt, kolla upp det först)!
            Köp istället till 5-10 åt gången under en längre tid. Snart kommer du ändå att ha ditt jättestim som simmar där och trivs.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • zoolander
              • August 2008
              • 271

              #7
              Jag har 10st i ett 42L idag. Saken är den att de är så sabla fina att jag tycker de ska få bo i stora karet istället

              De var extremt blyga i 42L karet, stod bakom en sten/planta hela dagarna. Tills jag köpte 1 guppy och 1 liten mal (o-vad de nu heter, små rackare). Sedan blev de modiga och tuffa...

              Grejen är att idag har jag blå ciklider i mitt 230L. Men jag vet inte varför, men jag gillar inte riktigt när de stressar omkring och nästan hoppar ur karet i väntan på mat... Jag gillar att betrakta fiskarna och se vad de "hittar på" (Pansarmalar är fantastiska!)

              Kan även passa på att fråga vad de minsta sorterna av pansarmal kallas, är det panda? (Vill gärna försöka ha fiskar som inte blir så stora om jag nu ska ha galaxys)

              Kommentar

              • Mich
                • April 2008
                • 57

                #8
                Ursprungligen postat av zoolander
                Kan även passa på att fråga vad de minsta sorterna av pansarmal kallas, är det panda? (Vill gärna försöka ha fiskar som inte blir så stora om jag nu ska ha galaxys)
                Det är väl Pygmé Corydoras du tänker på? Pandor är nog lika stora som alla andra Corydoras "raser" (heter det så?).

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoolander
                  Med andra ord kanske ett större antal i ett stort kar bara blir rörigt?
                  Rörigt tror jag inte det blir, det är ju inte lika aktiva som t.ex. tetror och många andra Danios utan de håller sig ju oftast nära växterna och så. Så rörigt blir det väl inte direkt, kan nog bli väldigt fint. Men kan säkert behövas någon annan fisk för att locka fram dem ordentligt.

                  Kommentar

                  • zoolander
                    • August 2008
                    • 271

                    #10
                    Och när jag skulle flytta mina blå ciklider igår så står de och vaktar rom...

                    Jaja projektet får väl vänta lite då

                    Kommentar

                    Arbetssätt...