Lekande siamesisk algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    Lekande siamesisk algätare?

    Först såg jag hur det hade blivit en liten grop i sanden. Ingen fisk i närheten så jag kunde inte se vem som var den "skyldige". Trodde först det var nån av mina pumpkinseeds som gjort en lekgrop då de tydligen gör det när det är dags.



    Men sen så visade det sig att det var en helt annan fisk som låg bakom.



    Vad jag kan läsa mig till finns inget om leken hos dessa fiskar dokumenterat.
    Gropen vaktas nu rätt flitigt av den största av mina siamesiska algätare. Botiorna får komma och gå som dom vill, men all övrig fisk jagas bort direkt.
    Ska tillägga att gropägaren är mycket rund om magen.

    :?:
  • Samarin4
    • December 2008
    • 227

    #2
    Jag vet inte mycket om lekbeténde. Men det kan ju vara som så att den är antingen sjuk. Eller så bär den på bäbisar

    Lycka till iallafall!
    http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
    uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

    Kommentar

    • PierreS24
      • January 2009
      • 80

      #3
      Kan nästan garantera att det är lek pågång. Mina gjorde precis samma sak för något år sen och då blev resultatet fiskbebisar. Längst bak i akvariumet i ett hörn var det en stor grop som ingen av mina dvärgciklider kunnat åstakomma då det inte vore särskildt likt deras beteende. Visade sig sen att det var oehört mycket aktivitet hos mina Siamensis (Siamesisk algätare) så tillslut kom det en kull till min förvåning, vet inte vad som uppmanade det eller nått bara att det inträffade.

      Har du någon fisk av det mostatta könet till henne?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror nog ändå att det är dina Lepomis gibbosus som grävt gropen, och att de nu inte bryr sig om vidare uppvaktning av någon anledning.
        Att Siamesen ligger i gropen är nog mer en tillfällighet, men skulle jag ha fel så vore det kul.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sleep
          • December 2008
          • 246

          #5
          Ett tips kanske är att ta bort botiorna om det skulle vara lek.
          annars är väll risken stor att dom äter ynglerna.?
          Hoppas att det är lek!
          Mvh Glenn.

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Ursprungligen postat av PierreS24
            Kan nästan garantera att det är lek pågång. Mina gjorde precis samma sak för något år sen och då blev resultatet fiskbebisar. Längst bak i akvariumet i ett hörn var det en stor grop som ingen av mina dvärgciklider kunnat åstakomma då det inte vore särskildt likt deras beteende. Visade sig sen att det var oehört mycket aktivitet hos mina Siamensis (Siamesisk algätare) så tillslut kom det en kull till min förvåning, vet inte vad som uppmanade det eller nått bara att det inträffade.

            Har du någon fisk av det mostatta könet till henne?
            Sedär, då är det kanske inte så sällsynt som många andra säger?
            Jo jag har 2 till som är lite mindre, vet inte vad det är för kön på dom faktiskt. Fick med dom när jag köpte akvariet så jag har rätt dålig koll på denna sorts fisk.

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tror nog ändå att det är dina Lepomis gibbosus som grävt gropen, och att de nu inte bryr sig om vidare uppvaktning av någon anledning.
            Att Siamesen ligger i gropen är nog mer en tillfällighet, men skulle jag ha fel så vore det kul.
            Tror inte det är mina gibbosus som ligger bakom gropen faktiskt. De är nog inte nog stora för att vara könsmogna än skulle jag tro.
            Men är det mina gibbosus så är jag nog lite gladare än om det skulle vara mina siamensis faktiskt.
            Tiden får utvisa



            Ursprungligen postat av Sleep
            Ett tips kanske är att ta bort botiorna om det skulle vara lek.
            annars är väll risken stor att dom äter ynglerna.?
            Hoppas att det är lek!
            Håller på att flytta över mina botia striata till ett mindre akvarium nu, men av en helt annan anledning. Tror nog att mina borrar är ett större hot mot eventuella yngel än en botia dock.
            Men är det lek så är det ju bara att vara glad lixom, inte varje dag det händer

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av malfunkshun
              Sedär, då är det kanske inte så sällsynt som många andra säger?
              Jo, det är det det är och jag har under alla år jag hållt på med akvariefisk aldrig hört talas om en lek i sällskapskar av dessa fiskar.
              Skulle det nu vara att de har gjort det, är det svårt att tro på det om man inte får bevis...

              Jag tror ändå att det är dina Solabborrar som gräver gropen, att de sedan inte är tillräckligt stora för att lyckas med en lek är en annan sak.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • illerfisken
                • January 2009
                • 313

                #8
                Ursprungligen postat av Gusoir72
                After five thousand years of written documentation, Yoga may well be the oldest self-improvement system that ever existed. We don't wow power leveling know what yoga knowledge may have been lost before man started to record it. In the time period beyond 5,000 years a fair amount of knowledge would have been passed on by word of mouth, and as a result, some of it would be missing.There are many different types of wow power leveling yoga, but all of them contribute to mankind's self-improvement. So, mankind has been a work in progress for thousands of years and has organized systems to constantly improve. Let's look at some Yogic principles that are often recognized as "modern" self-improvements.Activate your mind and body together through daily yoga practice. The mind is more powerful than the sum of its thoughts and it must be controlled. cheap archlord gold The mind that is allowed to wander usually produces random and unproductive thought.In varying degrees, most styles of Yoga tie the physical postures, proper breathing, and focused concentration, together, in one single session. This constant bonding of mind and body, creates inner harmony. This in turn, results in a productive mind-set. This gives the average yoga student an advantage in productivity, organizational skills, archlord online gold creativity, and self-preservation.You can enhance positive energy with daily Yoga practice. After each Yoga session, many students commonly mention how good they feel. Yoga classes, or Yoga sessions, give the practitioner a chance to discard negative feelings, worries, tension, and stress. This gives the average yoga student a simple way to prioritize life's daily problems.As a result of this, the yoga student is able to set and prioritize goals. Whether it is a serious goal or a whim, ideas that produce seeds of thought archlord power leveling become reality, especially when followed by action. This formula will produce even more bursts of positive energy within the mind, resulting in a productive and positively charged mind-set.yoga students should be taught to identify, and when possible, remove negative energy from within the mind. Negative thinking is contagious and should be purged or quarantined, just like a disease. Identify those people who have it. If possible help them, but if not, avoid or isolate them. Negative thinking produces nothing of value and contributes to self-destruction. Therefore, you should learn to identify or leave negative surroundings that will stifle your self-improvement efforts.Finally, listen to your heart and this will tell you if a decision is right or wrong. Some people call it a "gut feeling," but you can feel it, "in your heart," if a decision is morally correct, and know, if you can live with your actions.


                va??
                http://mfksweden.forum24.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...