Varför gör mina slöjstjärtar såhär?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christelle
    • January 2009
    • 3

    Varför gör mina slöjstjärtar såhär?!

    Jag har nyligen köpt två slöjstjärtar, dom är ca 5 cm långa utan slöjan. Frågan är varför den ena slöjstjärten hela tiden är bak i rumpan på den andra slöjstjärten ?ser ut som han typ putsar den andra i baken. Varför blir den ena jagad av den andra på det här sättet nästan hela tiden? Vill inte att den "jagade" fisken ska må dåligt. Kan vell inte vara något parningsbeteende när de är så små?
    Hoppas nån kan hjälpa mig .
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Det kan faktiskt mycket väl vara så att den jagande fisken är "överamorös", kolla på huvudet/gällocken om du hittar små ljusa fläckar/knölar.

    Om den jagar mycket och inte slutar så kan det vara farligt för den jagade fisken, prova att korta ner ljustiden eller sänka temperaturen lite, eller skaffa växter som dämpar ljuset.

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      När mina honor släpper rom så är de andra slöjisarna i baken på den hela tiden, och äter upp äggen så fort de trillar ut.

      De är himla glupska fiskar det här förstår du

      Kommentar

      • Christelle
        • January 2009
        • 3

        #4
        Tack för hjälpen. Svårt att se om fisken som jagar har dessa vita fläckar eftersom han är mestadels vit :/. Finns det några annat sätt att se om det är en hona eller hane?Tycker att dom lugnat ner sig lite nu efter jag bytte vatten.

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Det enda tips jag kan ge, är att hanarna ska få något som ser ut som taggar på gälarna när de är könsmogna. Du kan säkert hitta en del trådar om det här i forumet.

          Jag ser vilka som är honor när de leker, då är de andra fiskarna i stjärten på den hela tiden

          Kommentar

          Arbetssätt...