Nissöga,vart skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Nissöga,vart skaffa?

    Hej hej

    Söker Nissöga, vet någon vart man kan skaffa Nissöga?

    Helst någonstans i Västragötaland eller i Skåne.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Varför? Håller sig mest nästan helt nergrävda ofta.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • PierreS24
      • January 2009
      • 80

      #3
      eriahl : Det kan väl alltid vara kul med någon fisk som är lite ovanlig som det inte finns så stor risk att stöta på hos någon annan? Finns enligt min mening roligare fiskar att jaga än Nissöga men smaken är ju som baken...

      Flaxss : Finns ingen risk att du stöter på den i vardags djuraffären precis, säkraste skottet är om du frågar någon leverantör ifall deras grosist har möjlighet att fixa hem ett par åt dig.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Varför? Håller sig mest nästan helt nergrävda ofta.
        för jag tycker den är vacker och skulle vilja ha den till mitt kallvattenskar och jag jag gillar fiskar från Cobitidae familjen. men har du andra förslag på någon kallvattensfisk som är enklare att fåtag på som finns i den familjen så är jag tacksam.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av PierreS24

          Flaxss : Finns ingen risk att du stöter på den i vardags djuraffären precis, säkraste skottet är om du frågar någon leverantör ifall deras grosist har möjlighet att fixa hem ett par åt dig.
          det var det jag var rädd för. vet du någon bra leverantör/grossist/odlare som man kan fråga?

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Får man verkligen handla med svenska fiskar eller gäller det bara djur och inte fiskar? Vissa måste man väl ha tillstånd för att fånga om jag inte är alltför eftermiddagstrött. Agnfisk säljs välan fortfarande. Ta in fisk i landet som finns i vår natur får man ju inte göra iaf.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Får man verkligen handla med svenska fiskar eller gäller det bara djur och inte fiskar? Vissa måste man väl ha tillstånd för att fånga om jag inte är alltför eftermiddagstrött. Agnfisk säljs välan fortfarande. Ta in fisk i landet som finns i vår natur får man ju inte göra iaf.
              jag vet inte.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Nissöga förekommer knappast i handeln. Dels är det en vild europeisk art, vilket i sig gör den förbjuden att handla med, dels är den med på Bern-konventionen över skyddad fauna.

                Jag har bara lyckats fånga den med strandvad, dvs finmaskig handhållen not. Jag har testat PET-fällor men har aldrig fått något nissöga. Den är tämligen vanlig i södra tredjedelen av Sverige, men eftersom den är liten och "hemlig" av sig och varken nappar på krok eller fastnar i nät, så är den dåligt känd.

                Men: Kinesisk väderål (Misgurnus anguillicaudatus) är vanlig i handeln. Det är en kinesisk art som är släkt med Nissöga och som påminner om Nissöga i utseendet, fast betydligt större. Den förekommer ända norr till Sakhalin, så den tål kallt vatten.
                Senast redigerad av Azur; 12 January 2009, 15:29.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Tänkte oxå på väderål är ju lite som grönling
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Men: Kinesisk väderål (Misgurnus anguillicaudatus) är vanlig i handeln. Det är en kinesisk art som är släkt med Nissöga och som påminner om Nissöga i utseendet, fast betydligt större. Den förekommer ända norr till Sakhalin, så den tål kallt vatten.
                    tusen tack ska hålla utkik efter den. den var ju också väldigt vacker.

                    tack ni andra också för era svar

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Finns det inte hästnosgrönling eller liknande som utseendemässigt liknar nissöga om man kisar lite.
                      Acanthopsis släkte
                      Senast redigerad av eriahl; 12 January 2009, 15:56.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Lägger till lite ändå. För att fånga tex nissöga eller andra lite "ovanligare" arter måste man ha tillstånd av Länsstyrelsen. Om man vill ha dom för akvarium hemma är det troligen inte så stor chans att få det iofs. Sen ska egentligen fångstsättet godkännas av Fiskeriverket dessutom. Dom är ju inte rödlistade i sverige nu så i teorin kanske men i praktiken mindre troligt.
                        Abborrar, mört mfl vanliga ska man egentligen kolla med markägaren oxå tex om man får tillstånd av h*n att ta upp några. Tror inte någon rusar fram med älgstudsaren i högsta hugg när det gäller såna ändå
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Lägger till lite ändå. För att fånga tex nissöga eller andra lite "ovanligare" arter måste man ha tillstånd av Länsstyrelsen. Om man vill ha dom för akvarium hemma är det troligen inte så stor chans att få det iofs. Sen ska egentligen fångstsättet godkännas av Fiskeriverket dessutom. Dom är ju inte rödlistade i sverige nu så i teorin kanske men i praktiken mindre troligt.
                          Abborrar, mört mfl vanliga ska man egentligen kolla med markägaren oxå tex om man får tillstånd av h*n att ta upp några. Tror inte någon rusar fram med älgstudsaren i högsta hugg när det gäller såna ändå
                          tack för infon

                          jag ska iförsig ha mina i större kar/bassäng/damm ute sedan övervintra inne.
                          men Väderålen lät ju intressant också så jag ska försöka hitta en sådan istället.

                          sedan hade jag ju inte velat fånga en i naturen. tänkte mer om det fans någon som sålde dom eller någon som odlade dom. men dom är kanske svårodlade med tanke på övriga medlemmar i familjen.

                          Kommentar

                          • malfunkshun
                            • September 2008
                            • 394

                            #14
                            Jag skulle nog kika efter Slampiskare (Misgurnus fossilis). Den har faktiskt odlats som matfisk i Sverige från medeltiden och frammåt då den ansågs vara en delikatess. Nu finns det troligtvis inga kvar i vilt tillstånd då de inte odlas som mat längre.
                            De tål att vara ute även under vintern förutsatt att dammen är nog djup och inte bottenfryser.

                            edit:
                            Ska tillägga att den är med i Bernkonventionen om skydd av europeiska vilda djur och växter samt deras naturliga livsmiljöer, men odlas flitigt som betesfisk i tyskland bland annat. Så de är inte omöjliga att skaffa fram för akvariebruk. Hittar du några så får du gärna säga till, är själv sugen
                            Senast redigerad av malfunkshun; 13 January 2009, 23:47.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av malfunkshun
                              Jag skulle nog kika efter Slampiskare (Misgurnus fossilis). Den har faktiskt odlats som matfisk i Sverige från medeltiden och frammåt då den ansågs vara en delikatess. Nu finns det troligtvis inga kvar i vilt tillstånd då de inte odlas som mat längre.
                              De tål att vara ute även under vintern förutsatt att dammen är nog djup och inte bottenfryser.

                              edit:
                              Ska tillägga att den är med i Bernkonventionen om skydd av europeiska vilda djur och växter samt deras naturliga livsmiljöer, men odlas flitigt som betesfisk i tyskland bland annat. Så de är inte omöjliga att skaffa fram för akvariebruk. Hittar du några så får du gärna säga till, är själv sugen
                              har kollat på den också. har för mig att den blev mindre än Väderålen.
                              tror du att den går att hitta på någon butik? eller vart ska man söka sig?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...