liggande Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plyschmannen
    • January 2009
    • 8

    liggande Praktbotia

    Hej

    har i mitt första akvarium 3 st braktbotia, två av dem verkar pigga och krya medans en av dem låg på sidan på botten diag när jag kom hem. Gälarna och munnen rörde sig och han viftar lite på fenorna men verkar inte ha någon direkt kraft.
    Jag läste först att botier ibland sov liggandes på sidan, men han har inte rört sig nånstans på flera timmar nu.

    Kan det vara stress eller en sjukdom? akvariet har varit igång sedan i fredags (2/1) och inga av de andra firrarna (10st neontetror, 1 st "algätare") beter sig annorlunda.

    tacksam för hjälp
    mvh
    Linus
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Har du kollat nitrit-halten i akvariet?
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Plyschmannen
      • January 2009
      • 8

      #3
      Nej, det ahr ajg inte, skall in till affärn imorgon och skaffa mätgrejjer tänkte jag.
      såg att han hadde lite blekare märkningar och trodde först det var vita prick, men när man kikar närmare ser det ut som skavmärken från en rot

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Har du startat upp akvariet från scratch?

        Hur stort är det?

        Om det nu är som jag tror att du har startat upp akvariet från scratch, så har du för många fiskar i akvariet för att börja med. (Om du inte har 1000L)
        Senast redigerad av Markus1984; 07 January 2009, 20:09.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          är det helt nytt allt så är botior känsliga och inga fiskar man ska köpa till ett nystartat kar. utan man ska vänta tills karet är moget och alla värdena är bra. så det kan vara förgiftning eller syrebrist.

          sedan vill dom vara i grupper av minst 5st.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Jag råder dig att läsa denna tråd och läs Lasses råd noga och gör därefter.

            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Plyschmannen
              • January 2009
              • 8

              #7
              akvariet är 63 L, var på herkules zoo och frågade hur många firra man skulle få plats med och det var enligt säljaren en Ok mängd, vilket jag efter lite läsning här insåg kanske inte stämde riktigt.

              skall läsa länken ovan och se vad man kan göra åt saken

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Har hört att de brukar rekommendera praktbotior till 60L kar... Trodde först att herkules var en seriösare butik som inte rekommenderade rent uppenbara fallgropar för nybörjare
                En praktbotia kan bli uppemot 25-35cm lång och kräver mycket utrymme, dessutom är den känslig för vattenkvalitet och drar väldigt lätt på sig exempelvis vitapricksjukan.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Plyschmannen
                  • January 2009
                  • 8

                  #9
                  så mycket har jag läst om prakbotier också.
                  Efterssom jag verkligen gillar fisken så lutar det mest åt att jag även skaffar ett cirkus 200liters akvarium när jag väl löst detta, då får Botisarna flytta över dit och få några till som sällskap.

                  Kommentar

                  • Plyschmannen
                    • January 2009
                    • 8

                    #10
                    Men det låter eventuellt dåsom hög nitrithalt och för liten tank.
                    Givetvis som den amatör jag är har jag matat dem för mycket nu de första dagarna, så jag får göra några vettenbyten och fixxa lite bakteriekultur till att börja med.

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Hurpass nytt är det?
                      Det tar ett antal dagar innan nitrifikationsprocessen sätter igång, det är troligare att du fått en ammonium spik.

                      Läsvärt:


                      Att du har en för liten tank påverkar väl egentligen inte dem just nu, problemet är snarare som du säger, för mycket mat(som delvis kanske inte är uppätet)och för mycket fisk därmed för mycket skit vilket ger dig för mycket ammonium.
                      Senast redigerad av Sultanen; 07 January 2009, 20:44.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Plyschmannen
                        • January 2009
                        • 8

                        #12
                        ammonium var det ajg tänkte på, my bad
                        Har haft det igång sedan i fredags.

                        Tittade nyss och upptäckte att den botian var död, de andra 2 sitter i varitt hål i deras rot o gömmer sig, vilket de också gjort de senaste dagarna.
                        skall skaffa tester & bakterikultur under morgondagen.

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Lycka till med allting och ställ frågor om det är nått du undrar över, finns alltid folk som kan svara på de.

                          För att motverka gifterna kan du lägga i salt som sagt, 1dl per 100l. (hjälper fisken men problemet kvarstår tills rätt mängd nyttiga bakterier finns i akvariet)
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Plyschmannen
                            • January 2009
                            • 8

                            #14
                            efter lite salt & nitrivec blev de andra firrarna märkbart piggare. var på herkules zoo igen och fick lite tips och skall tillbaka dit imorrn så skulle de hjälpa mig att mäta vattenvärdena.

                            Blir ett 190liters kar när lönen kommer så man kan ha kvar botierna och skaffa dem lite mer sällskap.

                            tack för alla tips & råd

                            mvh
                            Linus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...