Gråa guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    PS: jag har hört att vissa guldfiskbestånd i naturen bara består av honor, dessa parar sig med någon släkting, t.ex vanlig ruda, och rommen producerar efter det genetiska kopior av modern, en sorts masskopiering om man nu vill kalla det så, alltså behövs den andra artens spermier bara som "katalysator" kanske det är detta som hänt när KOI och guldfisk "korsat sig" och att det egentligen INTE handlar om en riktig korsning....? DS
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Örjan A
      • November 2008
      • 13

      #17
      HEJ OCH TACK FÖR ALLA SVAR
      Jag har även tror jag fått svar på koj och guldfiskkorsning. Vi fick i dammen en konstig fisk förra sommaren och då fanns både vanlig guldfisk och koj. Fisken var högryggad med en gäddliknande mun. Jag frågade i akvarie affäeren och dom ade inte sett något liknande. Förmodligen blev det någon form av blandning.

      En liten fråga om fisken i mitten på bilden, hur många karat?

      Örjan

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        PS: jag har hört att vissa guldfiskbestånd i naturen bara består av honor, dessa parar sig med någon släkting, t.ex vanlig ruda, och rommen producerar efter det genetiska kopior av modern, en sorts masskopiering om man nu vill kalla det så, alltså behövs den andra artens spermier bara som "katalysator" kanske det är detta som hänt när KOI och guldfisk "korsat sig" och att det egentligen INTE handlar om en riktig korsning....? DS

        Fenomenet är känt från amazonmollys och några arter till också, att olika arter korsar sig är mer än 1000 gånger så vanligt /sannlolikt.

        Korsningar ser inte ut exekt som någon av föräldrarna vilket "katalysator-befruktningar" ska göra, så vi avskriver den teorin i det här fallet.

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #19
          Koi? Hadefunderingar över det när jag såg de guldfärgade i butiken.
          Handlaren sa själv att han först trodde det var koi men sedan ändrade sig.
          Har sökt på nätet: Java Karp liknar denna art på vissa bilder.
          Men den minsta har skäggtömmar & mer krökt rygg..Hmm.
          Handlaren är dessutom koifanatiker & saluför mycket dammfisk så summan av kardemumman blir som vanligt att man får fortsätta undra, eller nåt.

          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • Örjan A
            • November 2008
            • 13

            #20
            Ja du, du får vänta tills de blir större för att se om dom får skäggtömmar.
            Det var en intressant fisk den där guldfärgade och även de övriga på bilden.

            Hur lång /gammal är dom?
            Vilken temp har du i burken?

            Jag har blandat med fisk så runt 21grader får dom nöja sig med. Guldfiskar är ju kallvattenfiskar och dom kommer att hamna i en damm till sommaren. Dom får värme på vintern och troligtvis kallare vatten på sommaren.

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #21
              Hejsan
              Jag vet inte hur gamla de är. Har hört att de kan variera mycket gällande ålder/storlek & att en fisk kan vara jättestor och jätteung och en annan liten o gammal. Beroende på matning & utrymme i karet.
              Dessutom har jag försökt hålla en temp på 24-25 grader då det är elakt mot mina malar som härstammar från betdligt varmare vatten att ha för låg temp.
              Pratade med fackhandlaren och han sa att jag gott kunde höja tempen några grader utan att mina guldfiskar tog skada av det. Lydde inte hans råd men sedan blev de sjuka så jag hade i medicin & höjde tempen för att bakterierna skulle utvecklas snabbt & fortare kapitulera. Har inte sänkt tempen än men fiskarna verkar må hur bra som helst så det får stanna på 28 grader nu så får vi se.
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #22
                När mina guldisar får yngel är det alltid 2 varianter, de "bruna" som jag kallar dem, och de "skära" som utvecklas till trefärgade, calicos. Hur många det blir av varje varierar kraftigt, beror väl på gener och arvsanlag. Vissa kullar innehåller bara "bruna", brownies!
                De bruna byter färg till orange sen, det har varierat mellan 3 månaders ålder och tre år... medan de byter färg är de mörkbruna på ryggen.
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                Arbetssätt...