Gråa guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Örjan A
    • November 2008
    • 13

    Gråa guldfiskar

    Hej

    Är det någon som vet varför en del gulfiskyngel är grå och vissa är melerade (orange - ljus)?

    Jag har även några med svart rygg??.

    Det är stor skillnad på ynglens storlek, det skiljer jättemycket. Vissa är 1-1,5cm, och de gråa som är störst är 3-4,5cm. Vad jag vet så är det samma kull då ynglen var var lika stor då jag stoppade in dom i min burk.

    Ynglen kommer från en damm och där fanns 4 vanliga guldfiskar och en svart slöjdstjärt.

    För några år sedan skaffade jag min burk då koj fiskar lekt i dammen och jag ville rädda ynglen. I dammen fanns då 4 kojjar och 4 gulfiskar. Vi fick även då gråa fiskar. Kan koj och guldfisk para sig?

    Tacksam för några svar och tipps då jag inte har haft aquarium så länge.

    Örjan
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    #2
    Anledningen till att vissa blir gråa är att guldfiskar från början härstammar från silverrudan som har en grå färg. Men eftersom de som säljs i affären har valts ut för sin speciella färg, oftast röda eller orange, så ser man väldigt sällan den grå varianten.

    Kommentar

    • karinfredholm
      • September 2008
      • 290

      #3
      Jag har hört att guldfiskyngel alltid är grå för att senare utveckla andra färger. Själv har jag världens vackraste comettail. Grå. Jättestor. Underbar fisk. Han i affären hade själv haft den i sin ägo & lämnade den till försäljning då den blev för stor. Jag fick rabatterat pris. Den gör att akvariet verkligen ser ut som ett ÄKTA stycke natur.
      Kanon!
      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Bild på den tack!
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #5
          grå guldfisk (långfenad guldfisk eller comet-tail sarasa)

          Här kommer bilden (äntligen):



          //Karin
          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • Örjan A
            • November 2008
            • 13

            #6
            Hej
            Den var jättefin. Långfenad är det en egen typ av guldfisk eller ruda?
            Eller rättare sagt, kan man få de som är långfenad av "vanlig Guldfisk" om man har tur?

            Örjan

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av Örjan A
              Hej
              Den var jättefin. Långfenad är det en egen typ av guldfisk eller ruda?
              Eller rättare sagt, kan man få de som är långfenad av "vanlig Guldfisk" om man har tur?

              Örjan
              Du kan få långfenad om föräldrarna har tex Comet i sina förfäder.
              Jag har haft en svart Guldfisk som var 43 cm när den dog pga att den fick för mycket foder med hög protein som gjorde att den fick fett på sina inre organ.
              Svarta Gulfiskar odlades i Kina för 500 år sedan läste jag på nätet.

              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                Levereras som "långfenad guldfisk"??

                Underligt...var på en välkänd akvariebutik nyligen & frågade lite om vad de olika arterna guldfisk i deras kar heter då karet inte var namnmarkerat.
                Han sa att de saluförs till fackhndeln som "Långfenad guldfisk". Namnet Sarasa eller comet-tail verkar inte användas så värst mycket i fackhandeln?

                En annan butik hade skyltat sitt kar med "comet" ena veckan & nästa vecka var skyltningen "koi"...samma blandade fiskar dock.
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av karinfredholm
                  Underligt...var på en välkänd akvariebutik nyligen & frågade lite om vad de olika arterna guldfisk i deras kar heter då karet inte var namnmarkerat.
                  Han sa att de saluförs till fackhndeln som "Långfenad guldfisk". Namnet Sarasa eller comet-tail verkar inte användas så värst mycket i fackhandeln?

                  En annan butik hade skyltat sitt kar med "comet" ena veckan & nästa vecka var skyltningen "koi"...samma blandade fiskar dock.
                  Vissa affärer år inte så noga att fytta märkningen vid nya fiskar i akvariet.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • karinfredholm
                    • September 2008
                    • 290

                    #10
                    Eller tvärtom som sagt ;-)

                    ...man behåller sina gamla fiskar & byter lapp... strunt samma. Koi är supersnygga de med.. men "vanlig" guldfisk kan bli enormt stor. Därför är det lite viktigt att man skyltar rätt & inte "sölar" för fiskens väl om inte annat. Tycker jag.
                    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                    Kommentar

                    • karinfredholm
                      • September 2008
                      • 290

                      #11
                      Bara för att jag älskar guldfiskar så måste jag visa upp mina nyförvärv - GULDFÄRGADE guldfiskar. Det ni! Har aldrig förr sett något liknande. Inte mina vänner heller. Kolla länk: http://www.mylifestyle.se/goldfish10.jpg
                      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Men är det bara guldfiskar?
                        Senast redigerad av eriahl; 09 February 2009, 02:48. Anledning: tangentbordet var inte sams med mig i början av inlägget
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av karinfredholm
                          Bara för att jag älskar guldfiskar så måste jag visa upp mina nyförvärv - GULDFÄRGADE guldfiskar. Det ni! Har aldrig förr sett något liknande. Inte mina vänner heller. Kolla länk: http://www.mylifestyle.se/goldfish10.jpg
                          Wow, det var en häftig färg!
                          Jag har googlat och hittat bilder på jättefina guldfiskar och slöjstjärtar.
                          Det har funnits guldgula som jag gillade, men aldrig den här färgen.

                          Grattis. Ta gärna på mer om sorten och informera oss om.

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av karinfredholm
                            Bara för att jag älskar guldfiskar så måste jag visa upp mina nyförvärv - GULDFÄRGADE guldfiskar. Det ni! Har aldrig förr sett något liknande. Inte mina vänner heller. Kolla länk: http://www.mylifestyle.se/goldfish10.jpg

                            Syftar du till de två i mitten så tycker jag det ser ut som Koi, lättare att avgöra helt säkert med bättre bild.


                            Guldfisk är en art, comet-tail till exempel är bara en varianat på samma art, handelsnamnet varierar, om en grossist/leverentör använder ett visst handelsnamn betyder inte det att lejonparten av branschen gör likadant. Långstjärtad guldfisk är väl vad man skulle kunna säga det mest korrekta svenska namnet, för det är ju vad en comet-tail är

                            Guldfiskars potentiella storlek ha rätt lite att göra med vilken variant det är förutom att de långstjärtade kan få extra lång totallängd och de med deformerad ryggrad naturligtvis får kortare kropp.

                            Koi är en annan art, som kan bli mycket större än guldfiskar kan bli, koi och guldfisk kan korsa sig.

                            Den grå långfenade är inte riktigt "viltgrå" inte på bilderna iaf.

                            Guldfiskar är "viltgrå" från början, hel-orangea stammar får ofta mycket svart huvudsakligen på ryggen under övergången från viltgrå till utfärgad, det är helt normalt. I vilken storlek de färgar ut varierar, del beror det säkert på genetiska anlag, men det verkar som om det mest beror på miljön de lever i, jag har en stam som i en viss miljö färgat ut vid ca 3 cm och i en annan runt 20 cm storlek.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Jag visste inte att KOI och guldfisk kunde korsa sig, men i och för sig så är det ju karpfiskar båda två så varför inte, fast hur blir det med hybriderna, blir de sterila eller kan de föröka sig?
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...