Mässingsbarb med röda blodliknande fläckar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lija
    • January 2009
    • 1

    Mässingsbarb med röda blodliknande fläckar

    Hejsan!

    Jag har bl.a. två mässingsbarber i mitt akvarium. Den ene av dessa två är född med rejält krokig ryggrad, men simmar bra och har aldrig visat några problem med detta.(jag vet inte hur gamla de är då jag övertagit dem, men de är minst två år) För ca 5 månader sedan inskaffade jag mig ett större akvarium på 185 liter. De både växte snabbt 1-1,5 cm på längden och fick klarare färg och svarta prickar. (nu ca 7cm)

    Nu har den krokiga barben fått röda blodliknande fläckar bak på kroppen på den sida där krokiga ryggraden böjer ut. Som om den fått röda blåmärken.
    Den är pigg både i att simma och att äta. Fläckarna har kommit på bara två dagar. Jag blr så orolig.
    Den har också börjat få en knopp under käken, som om det börjar komma ett pipskägg. Får mässingsbarber pipskägg eller kan det vara en parasit/virus?

    Hoppas att någon kan hjälpa mig med tips och råd!!



    Sedan tidigare hade jag följande fiskar som flyttade över i det nya akvariet
    • 2 praktbotsier
    • 2 mässingsbarber
    • en mal
    • en sorgmanteltetra (som jag fått övertagit av en vän)
    • två pansarmalar
    • en liten stimfisk med svarta små prickar
    för 2 månader sedan fick jag överta ett 30tal platyn. Dessa verkar också trivas men var 10-14 dag har jag hittat en död platyn. De lilla stimfisken jag inte vet arten på har också förlorat sitt ena öga, men simmar alltid i platyns stim.

    Kan platyn eller platyndöd ha något samband med mässingsbarbens röda fläckar eller händer det att platyn dör så ofta? Kan platyn vara elaka mot andra fiskar? De är visserligen mycket små men ack så ettriga vid matning. Alla övriga fiskar verkar mycket vänliga och harmoniska tillsammans.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Jag skulle testat att byta vatten, att dina platy dör indikerar att något inte är bra, men det är också möjligt att den barben som har fått utslagen håller på att dö av ålder. Din beskrivning är lite luddig, dessutom är det inte här som sjukdomsexperterna finns, du borde egentligen skriva om det i sjukdomsforumet istället. Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    Arbetssätt...