Kuhlii-ålar svåra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #16
    Ursprungligen postat av Samarin4
    De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

    Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.
    Någon här skrev i en tidigare tråd, ta en spruta modell större, koppla på en lagom lång slang, sug upp aretmia och "tryck" ner dom till kulhisarna på bottnen, mata även gärna när det är mörkt..

    Nått sånt tror jag jag läste.

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #17
      Ursprungligen postat av Samarin4
      De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

      Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.
      Om den är nyinköpt och dessutom ensam så kommer det nog dröja några dagar innan den vågar äta... Man kan prova att släppa mal-tabletter bland växter så att inte övriga fiskar kommer åt lika lätt, och/eller efter släckning som andra har sagt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av Samarin4
        De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

        Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.
        Kan vara för att de bäst trivs i grupp.

        Köper man en blir det lätt så att den inte riktigt vågar ta för sig men ett gäng på 6st. är inte så blyga. Dock bör man tänka på att de kräver en del yta att sträcka ut på.
        60L står det i artbeskrivningen men jag skulle nog inte släppa i dem i ett kar som var kortare än en meter.
        Vi har 1½ meter och man kan verkligen se hur de sträcker ut när de simmar fram och tillbaka längs framrutan

        Mata gör vi med allt möjligt men speciellt till våra Kuhlii har vi tetra tabimin som man kan släppa ner efter akvaret släckts. De är ju trots allt nattaktiva. Även fryst artemia och fryst cyklops är väldigt populärt
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #19
          Ursprungligen postat av Tamarind
          Förstår inte heller deras svårighetsgrad,
          Nä, det är klart att DU inte förstår det
          :http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957
          Min zoon

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #20
            Gräver dom ner sig helt om man har sand eller?

            För jag har bara sett en av de fyra jag köpte till det nya akvariumet med sand.

            Ändå tycker jag att jag tittar in i varenda grotta och skrymsle utan att hitta dom, så tror dom har grävt ner sig?

            Om jag skaffar 6 stycken till sen, tror ni dom blir mer framme då?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Om du tittar på artbeskrivningen av Kuhli så får du svaret.
              Kuhliiålen är något av en ensling i akvariet. Den är fredlig, men man ser den inte så ofta eftersom den är natt- och skymningsaktiv. Under dagen gräver ned sig i bottenmaterialet.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Om du tittar på artbeskrivningen av Kuhli så får du svaret.
                Hehe, oj, tack
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  har du fin sand så gräver dom ner sig helt annars inte. jag har ''vanligt'' grus till mina och dom gräver inte ner sig. istället ger jag dom områden med tätplantradeväxter och områden som är täckta med löv och torv som dom kan böka i och gömma sig i. för dom vill gärna kunna ''komma undan''.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Sålänge dom mår bra med att gräva ner sig så är det okej för mig.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #25
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Sålänge dom mår bra med att gräva ner sig så är det okej för mig.
                      dom mår bra av att kunna gräva ner sig och trivs med att ha sand eller slamområden.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Min erfarenhet är att de är ganska sällskapliga, och vad jag har förstått så är de heller inte lika skygga om man har fler. Jag har aldrig sett dem visa aggressivitet mot varandra, och de håller sig oftast på samma område i akvariet.

                        Med "ensling i akvariet" avses förmodligen inte att de är enstöringar som inte tål artfränder, utan att de ofta håller sig utom synhåll.
                        Senast redigerad av Shepard; 03 January 2009, 19:12.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #27
                          mina brukar ligga i en klump.

                          Kommentar

                          • nesseman
                            • December 2007
                            • 362

                            #28
                            ja städade ur mitt akvarium ..tappade ur allt vatten..rengjorde sanden ..Hällde i nytt vatten å sanden tillbaka..Ja va helt säker på att min Kuhlii ål va död och uppäten...Men den kom fram igen när allt va i..verkar klara vad som helst ju

                            Kommentar

                            • Samarin4
                              • December 2008
                              • 227

                              #29
                              Min är försvunnen, jag är sån som oroar mig extremt mycket. tittar bakom akvariet hela tiden för att se om den hoppat ut. Men jag ser aldrig min, igår såg jag den på natten. Men äter dem allt som fallit på botten?

                              Jag tycker denna fisk är ganska skygg, hade hoppats på mer. Speciellt när jag hade läst om folks erfarenheter med dessa fiskar.
                              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #30
                                De är skygga i början, men sen brukar de vara framme mer. (Så har det blivit i 60 liters iaf, men där finns ju inte så mycket gömställen)
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...