Kuhlii-ålar svåra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Kuhlii-ålar svåra?

    Ja, har sett Kuhlii-ålar lite här och där och tyckt att de är så söta. Men i artbeskrivningen har de tre i svårighetsgrad, därför har jag inte köpt dem. Men vad innebär de där graderingarna? På vilket sätt är de svåra?

    Såg även att det finns något som heter svart kuhlii-ål som bara har två i svårighetsgrad, sådana har jag dock aldrig sett i djuraffär. :/
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Eslöv, det ligger i skåne va? ^^ Ni ser mina geografi kunskaper.

    Men om det gör det, så kan jag tipsa om att Grizzly i kristianstad hade endel svarta kuhliis inne när jag var där för att lämna in en säck sand idag.

    Kuhliiålar har jag inte upplevt som svåra på något sätt domhär månaderna som jag har haft de, så vet inte vart den 3:an kommer ifrån, möjligtvis kan den komma från att de kan rymma om man inte har tättslutande täckglas/tejpade matningshål.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      tycker dom är lätta och trevliga fiskar. man ska dock inte släppa i dom i ny startat kar. gärna inkört kar då dom är känsliga för dåligvatten kvalite. en annan sak är att dom kan vara svåra att mata. men det brukar ge med sig med tiden man får mata dom direkt och efter man släkt.

      har man plats så kan man köpa ett gäng så man ser dom. köper man en så försvinner den lätt i ett större kar.

      dom gillar bra vattenkvalite och varmtvatten och mjuk botten(sand) då dom bökar och gräver ner sig. och så lite gömställen som dom kan va i.
      Senast redigerad av Flaxss; 02 January 2009, 21:26.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Tycker de är rätt fula!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Tycker de är rätt fula!
          Så förnuftig du är NIC

          Så det är därför de har tre i svårighetsgrad

          Jag tycker våra Kuhlii är jättefina och inte är de svårskötta. De städar botten från matrester och är med och slåss om maten tillsammans med de andra.
          Dock är det inte helt fel att mata dem när ljuset släckts. Tänk på att de inte bör få algtabletter var gång utan att de faktiskt är köttätare och bör få speciella fodertabletter som man ger botior och Kuhlii
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Glömde skriva, att tycker du hellre ska köpa vanlig kuhlii ändå, de är mycket vackrare än "kanelkuhliin". Det är värt att de kanske är lite svårare.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Tycker fortfarande att de är fula!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av NIC
                Tycker fortfarande att de är fula!
                Kuhliisarna kanske säger detsamma om dig.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Slemmiga men charmiga små krabater Har själv några feta små saker, tror de är fyra, det är så många jag har lyckats se samtidigt på sistone.

                  Tycker inte de är så svåra.
                  Senast redigerad av Shepard; 02 January 2009, 23:16.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Slemmiga men charmiga små krabater Har själv några feta små saker, tror de är fyra, det är så många jag har lyckats se samtidigt på sistone.
                    Åh, jag trodde du menade NIC först
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Åh, jag trodde du menade NIC först
                      Fyra NIC?! En räcker bra tycker jag nog
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #12
                        Jag tycker att de är jättesöta med sina trubbiga nosar och mustacher! (Märks det på min avatar månntro??) Förstår inte heller deras svårighetsgrad, men antar att det beror på att de är känsliga vid stora vattenförändringar. Jag har förlorat 4 stycken det senaste 1,5 året (vad jag har märkt iallafall, kan vara fler...); en var dålig och dog vid köpet, en dog vid akvarieflytt, en dog när filtret lade av och så har jag hittat ett dött yngel... Men de har klarat stora temperatursvängningar, och alla utom en klarade sej när filtret gav upp, så jag tycker att de är ganska tåliga!

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Okej, är kanske värt ett försök då. Även om NIC tycker de är fula!
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Tamarind
                            • February 2008
                            • 482

                            #14
                            Ursprungligen postat av maria_
                            Okej, är kanske värt ett försök då. Även om NIC tycker de är fula!
                            Absolut! Du kan ju bara täcka över akvariet om NIC skulle komma och hälsa på.

                            Kommentar

                            • Samarin4
                              • December 2008
                              • 227

                              #15
                              Mata?

                              De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

                              Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.
                              http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                              uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                              Kommentar

                              Arbetssätt...